diff --git a/content/de/38c3/alsterdampfer/index.md b/content/de/38c3/alsterdampfer/index.md index 3bd895d..654b502 100644 --- a/content/de/38c3/alsterdampfer/index.md +++ b/content/de/38c3/alsterdampfer/index.md @@ -7,8 +7,8 @@ summary: | Wir entdecken Hamburg von seiner schönsten Seite - an Bord des ältesten und einzigen, echten Alsterdampfers, der „St. Georg“ von 1876. Die Crew, bestehend aus dem Kapitän, dem Maschinisten und dem Kondukteur, schippert mit uns auf dem originalgetreu restaurierten Dampfschiff „St. Georg“ in eine längst vergangene Zeit. -![@ Wolfgang Meinhart, Hamburg](./Alsterdampfer1.jpg) -![@ Jan van der Crabben](./Alsterdampfer2.jpg) +![Alsterdampfer "St. Georg" am Jungfernstieg, Anleger 7; im Hintergrund die Lombardsbrücke](./Alsterdampfer1.jpg "© Wolfgang Meinhart, Hamburg") +![Blick auf die abendliche, hell erleuchtete Binnenalster und den Jungfernstieg; im Vordergrund die Alsterfontaine](./Alsterdampfer2.jpg "© Jan van der Crabben") ## Rundfahrt über die Alster mit Blick auf die nächtliche Skyline diff --git a/content/de/38c3/alter-elbtunnel/index.md b/content/de/38c3/alter-elbtunnel/index.md index 3d82a82..89249db 100644 --- a/content/de/38c3/alter-elbtunnel/index.md +++ b/content/de/38c3/alter-elbtunnel/index.md @@ -8,9 +8,9 @@ summary: | ## „Drunter durch“ – der Alte Elbtunnel Der St. Pauli Elbtunnel verbindet den Stadtteil St. Pauli mit der Insel Steinwerder. Er wurde zwischen 1907 und 1911 erbaut und war damals einer der ersten Straßentunnel weltweit. Heute ist er eine touristische Attraktion, aber auch ein wichtiges Element für die Mobilität in der Stadt. Das Erscheinungsbild, die Konstruktion mit Lastenfahrstühlen für ganze Pferdefuhrwerke, das neogotische Design – einfach alles an diesem preisgekrönten Bauwerk ist ein Zeugnis für den Fortschritt in Technik und Infrastruktur seiner Zeit. Technikinteressierte erleben den Alten Elbtunnel als Zeugnis der Ingenieurskunst und des Innovationsstrebens dieser Ära mit allen Sinnen. -![Das Fahrstuhlgebäude auf der Nordseite ©Andreas Schmidt-Wiethoff](./01_Andreas_Schmidt-Wiethoff.jpeg) +![Das Fahrstuhlgebäude auf der Nordseite](./01_Andreas_Schmidt-Wiethoff.jpeg "© Andreas Schmidt-Wiethoff") -![Der Tunnel ©Andreas Schmidt-Wiethoff](./02_Andreas_Schmidt-Wiethoff.jpeg) +![Der Tunnel](./02_Andreas_Schmidt-Wiethoff.jpeg "© Andreas Schmidt-Wiethoff") ## So weit, so bekannt Bei dieser Tour führt euch Thomas Heidborn hinauf in die Kuppel des Kopfgebäudes auf der St.-Pauli-Seite und gedanklich zurück in die Zeit, als alles begann. Er ist seit mehr als 39 Jahren Tunnelaufseher und kennt die Details und die Anekdoten aus dem Effeff. Es geht dann durch den Tunnel, und er lenkt eure Aufmerksamkeit auf die oft verborgenen Details. Im sonst nicht zugänglichen Schauraum, dem kleinen Museum auf der Südseite, seht ihr Artefakte, historische Maschinen und ein großes Profi-Modell der gesamten Anlage – natürlich mit fahrenden Aufzügen. Die Tour endet mit einem begleiteten Blick über die Elbe auf St. Pauli, die Landungsbrücken und die Stadt Hamburg, die wir gerne „die schönste der Welt“ nennen. diff --git a/content/de/38c3/alternative-harbor-cruise/index.md b/content/de/38c3/alternative-harbor-cruise/index.md index 6a5779e..dbe92fe 100644 --- a/content/de/38c3/alternative-harbor-cruise/index.md +++ b/content/de/38c3/alternative-harbor-cruise/index.md @@ -9,9 +9,9 @@ Hafenrundfahrt „Von Schatzkisten und Pfeffersäcken” – Der Hamburger Hafen Woher stammt unser Kaffee, wo verbirgt sich das weltweit größte Lager für Orientteppiche und wieso hat das bitterarme Liberia eine der größten Handelsflotten? Eine Fahrt hinter die Kulisse aus Backsteinmauern und Containerbrücken. Es geht um Kaffee und Kakao, Sojabohnen und Bananen, Jeans und Rüstungsgüter. -!["HMM Dublin" and Evergreens "Ever Greet". Wikipedia-User CC BY-SA 4.0 Shotbyp4ul](hafenrundfahrt1.jpg) +!["HMM Dublin" und Evergreens "Ever Greet"](hafenrundfahrt1.jpg "Wikipedia-User CC BY-SA 4.0 Shotbyp4ul") -![Speicherstadtrathaus. Wikipedia-User CC BY-SA 3.0 Magnus Manske](hafenrundfahrt2.jpg) +![Speicherstadtrathaus](hafenrundfahrt2.jpg "Wikipedia-User CC BY-SA 3.0 Magnus Manske") Die Fahrt veranschaulicht die Hintergründe des Welthandels mit Afrika, Asien und Lateinamerika. Sie erklärt, warum Kaffee und Kakao so billig geworden sind, warum Schrott ein Exportschlager ist und wer an dem extrem ungleichen Handel zwischen Nord und Süd verdient. diff --git a/content/de/38c3/chaostrawler/index.md b/content/de/38c3/chaostrawler/index.md index 15ba68f..d6590c9 100644 --- a/content/de/38c3/chaostrawler/index.md +++ b/content/de/38c3/chaostrawler/index.md @@ -7,8 +7,8 @@ summary: | Wo befand sich das Teleshop-Studio der rc3? Wie sieht ein Schiff der DDR-Hochsee-Fischfangflotte von innen aus? Welche Technik hält das Schiff bis heute als gemeinnütziges, partizipatives "Kultur.Raumschiff" über Wasser und auf der Sichtfläche Hamburgs? Kommt vorbei für eine Tour auf dem Motorschiff Stubnitz und sehet, höret und staunet! -![Die MS Stubnitz Kultur.Raumschiff an ihrem Liegeplatz in der Hafencity](stubnitz1.jpg) -![Die Brücke der MS Stubnitz Kultur.Raumschiff](stubnitz2.jpg) +![Die Brücke der MS Stubnitz Kultur.Raumschiff](stubnitz1.jpg "© Workshop HS Karlsruhe") +![Die MS Stubnitz Kultur.Raumschiff an ihrem Liegeplatz in der Hafencity](stubnitz2.jpg "© Hauke Dressler") Das Motorschiff Stubnitz wurde 1964 als Kühl- und Transportschiff in Stralsund gebaut. Nach der Wiedervereinigung von Ost- und Westdeutschland wurde es 1992 zum mobilen, gemeinnützigen und internationalen Kunst- und Kulturschiff umgebaut. Seitdem war es in über 20 Hafenstädten Europa's als schwimmender Kulturort aktiv. Seit 2003 steht es unter Denkmalschutz. Heute ist es eines der ältesten technisch authentischen, maritimen Fahrzeuge dieser Größe, das noch hochseetauglich ist. An Bord finden regelmäßig Konzerte, Parties, Lesungen, Performances und Corporate Events statt. Bei diesem Rundgang führen euch Crewmitglieder durch die sonst verschlossenen Teile des 80 Meter langen Schiffes. Ihr könnt mehrere Räume besichtigen, z. B. den Maschinenraum, Funkraum, "Serverraum", diverse Kammern (nahezu in ihrem Originalzustand), die Laderäume, die Brücke sowie die Veranstaltungsräume und das ehemalige Teleshop-Studio. @@ -21,4 +21,4 @@ Das Motorschiff Stubnitz wurde 1964 als Kühl- und Transportschiff in Stralsund * Treffen am Hackertours-Desk: **TBD** * Location: [MS Stubnitz](https://www.stubnitz.com), U + S Elbbrücken * Veranstalter: Motorschiff Stubnitz e.V. -* Barrierefreiheit: Schiff ist nicht barreriefrei, viele Stufen, schmale Treppen etc. +* Barrierefreiheit: Das Schiff ist nicht barrierefrei. Es gibt viele Stufen, schmale Treppen, unebenen Untergrund, etc. diff --git a/content/de/38c3/curious-community-lab/index.md b/content/de/38c3/curious-community-lab/index.md index 53c3420..8233b7f 100644 --- a/content/de/38c3/curious-community-lab/index.md +++ b/content/de/38c3/curious-community-lab/index.md @@ -6,8 +6,8 @@ summary: | --- Die Curious Community Labs sind ein offenes Labor im Herzen Hamburgs, in dem ihr Experimente zu den Themen Biotechnologie sowie Umwelt- und Klimaschutz durchführen könnt. Hier könnt ihr Wasser- und Bodenproben analysieren, biologische Kunststoffe entwickeln, Kompostierung erforschen, Kreisläufe entwerfen, aquaponische Systeme und Gewächshäuser bauen sowie Pilze züchten. Es gilt das Prinzip der "Offenen Wissenschaft": Die Daten und Forschungsergebnisse werden im Internet transparent gemacht und stehen allen interessierten Menschen zur Verfügung. -![Glashaus der Curious Community Labs](CCL-Glass-House.jpg) -![Labor der Curious Community Labs](CCL-Lab.jpg) +![Glashaus der Curious Community Labs](CCL-Glass-House.jpg "© Curious Community Labs e. V.") +![Labor der Curious Community Labs](CCL-Lab.jpg "© Dörte Kröger Photography") ## Führung und Erfahrungs-, Wissens- und Ideenaustausch diff --git a/content/en/38c3/alsterdampfer/index.md b/content/en/38c3/alsterdampfer/index.md index 6e04f41..28941bf 100644 --- a/content/en/38c3/alsterdampfer/index.md +++ b/content/en/38c3/alsterdampfer/index.md @@ -7,8 +7,8 @@ summary: | We will discover Hamburg from its most beautiful side - on board of the oldest and only genuine Alster steamer, the “St. Georg” from 1876. The crew, consisting of the captain, the engineer and the conductor, will take us on a trip back in time on the faithfully restored steamship “St. Georg”. -![@ Wolfgang Meinhart, Hamburg](../../../de/38c3/alsterdampfer/Alsterdampfer1.jpg) -![@ Jan van der Crabben](../../../de/38c3/alsterdampfer/Alsterdampfer2.jpg) +![Alster steamer "St. Georg" at the Jungfernstieg, Anleger 7, with the Lombardsbrücke in the background](../../../de/38c3/alsterdampfer/Alsterdampfer1.jpg "© Wolfgang Meinhart, Hamburg") +![View at the Binnenalster and the Jungfernstieg with the Alster fountain in the foreground](../../../de/38c3/alsterdampfer/Alsterdampfer2.jpg "© Jan van der Crabben") ## Round trip across the Alster with a view of the night skyline diff --git a/content/en/38c3/alter-elbtunnel/index.md b/content/en/38c3/alter-elbtunnel/index.md index eb2c650..9719d83 100644 --- a/content/en/38c3/alter-elbtunnel/index.md +++ b/content/en/38c3/alter-elbtunnel/index.md @@ -8,9 +8,9 @@ summary: | ## “Down below” — the Old Elbe Tunnel The St. Pauli Elbe Tunnel connects the St. Pauli district with the island of Steinwerder. It was built between 1907 and 1911 and was one of the first road tunnels in the world at that time. Today, it is a tourist attraction as well as an important element for mobility in the city. The appearance, the construction with cargo elevators for entire horse-drawn carriages, the neo-Gothic design—everything about this award-winning building testifies to the technological and infrastructural progress of its time. Technology enthusiasts experience the Old Elbe Tunnel as a testament to engineering art and the spirit of innovation of that era with all their senses. -![The evelator building on the north side ©Andreas Schmidt-Wiethoff](./01_Andreas_Schmidt-Wiethoff.jpeg) +![The evelator building on the north side](./01_Andreas_Schmidt-Wiethoff.jpeg "© Andreas Schmidt-Wiethoff") -![The tunnel ©Andreas Schmidt-Wiethoff](./02_Andreas_Schmidt-Wiethoff.jpeg) +![The tunnel](./02_Andreas_Schmidt-Wiethoff.jpeg "© Andreas Schmidt-Wiethoff") ## So far, so familiar On this tour, Thomas Heidborn takes you up to the cupola of the head building on the St. Pauli side and mentally back to the time when it all began. He has been the tunnel supervisor for more than 39 years and knows the details and anecdotes like the back of his hand. You will go through the tunnel, and he will draw your attention to many of the often-hidden details. In the otherwise inaccessible showroom, the small museum on the south side, you will see artifacts, historic machinery, and a large professional model of the entire facility—with moving elevators, of course. The tour concludes with an escorted view across the Elbe River toward St. Pauli, the Landungsbrücken jetties, and the city of Hamburg, which we like to call ”the most beautiful in the world.“ diff --git a/content/en/38c3/alternative-harbor-cruise/index.md b/content/en/38c3/alternative-harbor-cruise/index.md index f472746..a7b84c6 100644 --- a/content/en/38c3/alternative-harbor-cruise/index.md +++ b/content/en/38c3/alternative-harbor-cruise/index.md @@ -7,9 +7,9 @@ summary: | Port tour “Of treasure chests and pepper sacks” - The port of Hamburg in unequal world trade. Where does our coffee come from, where is the world's largest warehouse for oriental carpets located and why does desperately poor Liberia have one of the largest trading fleets? A journey behind the backdrop of brick walls and container gantry cranes. It's about coffee and cocoa, soybeans and bananas, jeans and armaments. -!["HMM Dublin" and Evergreens "Ever Greet". Wikipedia-User CC BY-SA 4.0 Shotbyp4ul](hafenrundfahrt1.jpg) +!["HMM Dublin" and Evergreens "Ever Greet"](hafenrundfahrt1.jpg "Wikipedia-User CC BY-SA 4.0 Shotbyp4ul") -![City hall of the world's largest warehouse complex, the Speicherstadt (lit. 'warehouse city'). Wikipedia-User CC BY-SA 3.0 Magnus Manske](hafenrundfahrt2.jpg) +![City hall of the world's largest warehouse complex, the Speicherstadt (lit. 'warehouse city')](hafenrundfahrt2.jpg "Wikipedia-User CC BY-SA 3.0 Magnus Manske") The tour illustrates the background to world trade with Africa, Asia and Latin America. It explains why coffee and cocoa have become so cheap, why scrap metal is an export hit and who makes money from the extremely unequal trade between North and South. diff --git a/content/en/38c3/chaostrawler/index.md b/content/en/38c3/chaostrawler/index.md index 3227949..68e06f7 100644 --- a/content/en/38c3/chaostrawler/index.md +++ b/content/en/38c3/chaostrawler/index.md @@ -7,18 +7,18 @@ summary: | Where was the rc3 teleshop studio located? How does a ship of the GDR deep-sea fishing fleet look like from the inside? Which technology keeps the ship afloat and visible in Hamburg as a non-profit, participatory "Culture.Spaceship" to this day? Come along for a tour on the motor ship Stubnitz - would you believe it! -![The MS Stubnitz Culture.Spaceship at their moorings in the Hafencity (German for "harbour city")](stubnitz1.jpg) -![The bridge of the MS Stubnitz Culture.Spaceship](stubnitz2.jpg) +![The bridge of the MS Stubnitz Culture.Spaceship](stubnitz1.jpg "© Workshop HS Karlsruhe") +![The MS Stubnitz Culture.Spaceship at their moorings in the Hafencity (German for "harbour city")](stubnitz2.jpg "© Hauke Dressler") The motor ship Stubnitz was built as a refrigerator and transport ship in Stralsund, Germany, in 1964. After the reunification of East and West Germany, the MS Stubnitz was transformed into a mobile, participatory and international art and culture ship in 1992. Since then, it has been active as a floating cultural venue in over 20 European ports. Since 2003, it has been under preservation order. Today, it is one of the oldest technically authentic maritime vessels of that size that is still seaworthy. Concerts, parties, readings, performances and corporate events regularly take place on board. On this tour, crew members will guide you through the otherwise locked parts of the 80 metres (262.47 ft) long ship. You can visit several rooms, for instance the engine room, radio room, "server room", various chambers (in almost their original condition), the cargo holds, the bridge as well as the event rooms and the former teleshop studio. ## Details -* Day 2 (28 December) **14:30** +* We are clarifying the tour dates and times. * Duration: 1 hour * Language: in German; in English with limitations -* Cost: € 15.00 -* Meeting time at Hackertours Desk: **14:30** +* Cost: TBD +* Meeting time at Hackertours Desk: **TBD** * Location: [MS Stubnitz](https://www.stubnitz.com), U + S Elbbrücken * Operator: Motorschiff Stubnitz e.V. -* Accessibilty: not barrier-free, steep gangways and stairs, uneven ground, etc. +* Accessibilty: The ship is not barrier-free. There are a lot of stairs, narrow staircases, uneven ground, etc. diff --git a/content/en/38c3/curious-community-lab/index.md b/content/en/38c3/curious-community-lab/index.md index 4da7d20..be1f8b8 100644 --- a/content/en/38c3/curious-community-lab/index.md +++ b/content/en/38c3/curious-community-lab/index.md @@ -6,8 +6,8 @@ summary: | --- The Curious Community Labs are an open laboratory in the heart of Hamburg where you can carry out experiments in the fields of biotechnology as well as environmental and climate protection. Here, you can analyze water and soil samples, develop biological plastics, research composting, design cycles, build aquaponic systems and greenhouses as well as cultivate mushrooms. The principle of "Open Science" applies: The data and research results are made transparent on the internet and available to everyone interested. -![Curious Community Labs' glass house](CCL-Glass-House.jpg) -![Curious Community Labs' laboratory](CCL-Lab.jpg) +![Curious Community Labs' glass house](CCL-Glass-House.jpg "© Curious Community Labs e. V.") +![Curious Community Labs' laboratory](CCL-Lab.jpg "© Dörte Kröger Photography") ## Tour and exchange of experience, knowledge and ideas