Merge branch 'main' into renovate/docker.io-nginx-1.x

This commit is contained in:
stb 2024-09-28 10:21:26 +02:00
commit 050e654e3c
53 changed files with 374 additions and 76 deletions

View file

@ -9,6 +9,8 @@ jobs:
steps: steps:
- name: Checkout project - name: Checkout project
uses: actions/checkout@v4 uses: actions/checkout@v4
with:
submodules: recursive
- name: Run hugo - name: Run hugo
run: docker run --rm -it -v ${{ github.workspace }}:/src docker.io/hugomods/hugo:latest hugo run: docker run --rm -it -v ${{ github.workspace }}:/src docker.io/hugomods/hugo:latest hugo
- name: Compute Image Metadata - name: Compute Image Metadata

View file

@ -1,5 +1,12 @@
# Hackertours Web Site # Hackertours Web Site
## Run in dev mode
```shell
hugo server --buildFuture --buildDrafts
```
Then open http://localhost:1313
## Build locally ## Build locally

View file

@ -1,12 +1,14 @@
--- ---
title: Touren title: 38c3 Touren
#listsort: true #listsort: true
weight: 10 weight: 10
#tables: true #tables: true
menus: main menus:
main:
name: Touren
--- ---
Diese Touren bieten wir zum 37c3 an. Diese Touren bieten wir zum 38c3 an.
|Zeit| Tag 1 (27.12.) | Tag 2 (28.12.) | Tag 3 (29.12.) | |Zeit| Tag 1 (27.12.) | Tag 2 (28.12.) | Tag 3 (29.12.) |
|----|----------------|----------------|----------------| |----|----------------|----------------|----------------|

Binary file not shown.

After

Width:  |  Height:  |  Size: 313 KiB

Binary file not shown.

After

Width:  |  Height:  |  Size: 453 KiB

View file

@ -0,0 +1,33 @@
---
title: '38c3 Alter Elbtunnel'
date: 2024-10-31T09:00:00+01:00
summary: |
Blick hinter die Kulissen: Der St. Pauli Elbtunnel verbindet den Stadtteil St. Pauli mit der Insel Steinwerder. Er wurde zwischen 1907 und 1911 erbaut und war damals einer der ersten Straßentunnel weltweit. Bei dieser Tour führt Euch Thomas Heidborn hinauf in die Kuppel des Kopfgebäudes auf der St.Pauli-Seite und gedanklich zurück in die Zeit, als alles begann.
---
## „Drunter durch“ - der Alte Elbtunnel
Der St. Pauli Elbtunnel verbindet den Stadtteil St. Pauli mit der Insel Steinwerder. Er wurde zwischen 1907 und 1911 erbaut und war damals einer der ersten Straßentunnel weltweit. Heute ist er touristische Attraktion, aber auch wichtiges Element für die Mobilität in der Stadt. Das Erscheinungsbild, die Konstruktion mit Lastenfahrstühlen für ganze Pferdefuhrwerke, das neogotische Design, einfach alles an diesem preisgekrönten Bauwerk ist Zeugnis für den Fortschritt in Technik und Infrastruktur seiner Zeit. Technikinteressierte erleben den Alten Elbtunnel als Zeugnis der Ingenieurskunst und das Innovationsstreben dieser Ära mit allen Sinnen.
![Das Fahrstuhlgebäude auf der Nordseite ©Andreas Schmidt-Wiethoff](./01_Andreas_Schmidt-Wiethoff.jpeg)
![Der Tunnel ©Andreas Schmidt-Wiethoff](./02_Andreas_Schmidt-Wiethoff.jpeg)
## So weit, so bekannt
Bei dieser Tour führt Euch Thomas Heidborn hinauf in die Kuppel des Kopfgebäudes auf der St.Pauli-Seite und gedanklich zurück in die Zeit, als alles begann. Er ist seit mehr als 39 Jahren Tunnelaufseher und kennt die Details und die Anekdoten aus dem FF. Es geht dann durch den Tunnel und er lenkt Eure Aufmerksamkeit auf die oft verborgenen Details. Im sonst nicht zugänglichen Schauraum, dem kleinen Museum auf der Südseite, seht Ihr Artefakte, historische Maschinen und ein großes, Profi-Modell der gesamten Anlage natürlich mit fahrenden Aufzügen. Die Tour endet mit einem begleiteten Blick über die Elbe auf St. Pauli, die Landungsbrücken, die Stadt Hamburg, die wir gerne „die schönste der Welt“ nennen.
## Daten
* Touren:
* Tag 1 (27.12.) **17:15 Uhr**
* Tag 2 (28.12.) **14:15 Uhr** in Englisch
* Tag 2 (28.12.) **18:15 Uhr**
* Tag 3 (29.12.) **17:15 Uhr**
* Dauer: 1,5 Stunden
* Sprache: Deutsch, eine Tour auf Englisch
* Kosten: 18€
* Treffen am Hackertours-Desk: **wie oben angegeben**.
* Alternativ könnt ihr auch direkt zur Location kommen. In diesem Fall sagt uns bitte per Mail an [ticket@hackertours.hamburg.ccc.de](mailto:ticket@hackertours.hamburg.ccc.de) rechtzeitig Bescheid. Bitte seid **spätestens eine Stunde** nach der oben angegebenen Zeit an der Location: Alter Elbtunnel, Kopfgebäude bei den Personenaufzügen
* Location: St. Pauli Elbtunnel - https://www.hamburg.de/alter-elbtunnel/, direkt an den Hamburger Landungsbrücken (U+S Landungsbrücken)
* Veranstalter: prima events GmbH
* Wichtig: Die Kuppel kann nur über die Treppen erreicht werden und ist nicht barrierefrei. Eine Teilnahme ist trotzdem möglich. Die zurückzulegenden Wege ab/zum Treffpunkt summieren sich auf ca. 1.500 Meter. Tunnel und Schauraum sind barrierearm.
* Credit: © HPA, Andreas Schmidt-Wiethoff

View file

@ -0,0 +1,29 @@
---
title: '38c3 Motorschiff Stubnitz'
date: 2024-10-31T09:00:00+01:00
summary: |
Ihr wollt mal sehen, wo eigentlich das Teleshop-Studio von der rc3 stand? Oder wie ein Schiff der DDR-Hochsee-Fischfangflotte von Innen aussieht? Und wie dazu die Technik ausschaut, die das Schiff bis heute als gemeinnütziges, partizipatives Kultur.Raumschiff über Wasser und auf der Sichtfläche Hamburgs hält? Kommt rum für eine Tour auf dem Motorschiff Stubnitz!
---
Ihr wollt mal sehen, wo eigentlich das Teleshop-Studio von der rc3 stand? Oder wie ein Schiff der DDR-Hochsee-Fischfangflotte von Innen aussieht? Und wie dazu die Technik ausschaut, die das Schiff bis heute als gemeinnütziges, partizipatives Kultur.Raumschiff über Wasser und auf der Sichtfläche Hamburgs hält? Kommt rum für eine Tour auf dem Motorschiff Stubnitz!
![Die MS Stubnitz an ihrem Liegeplatz in der Hafencity](stubnitz_hauke_dressler_liegeplatz_stubnitz_elbbrücken_web.jpg)
![Die Brücke der MS Stubnitz](stubnitz_bruecke_workshop_hs_Karlsruhe.jpg)
Die Stubnitz wurde als Kühlschiff 1964 in Stralsund gebaut, nach der Wende zum mobilen Kunst- und Kulturschiff transformiert und war seitdem in über 20 europäischen Hafenstädten als schwimmender Kulturort aktiv. Seit 2003 steht sie unter Denkmalschutz, mittlerweile ist sie eines der ältesten technisch authentischen maritimen Fahrzeuge diese Größe, das noch hochseetauglich ist. An Bord finden normalerweise Konzerte, Parties, Lesungen, Performances und Corporate Events statt. Im Rahmen des 37c3 führen euch Crewmitglieder durch die sonst verschlossenen Teile des 80 Meter langen Schiffes - mit dabei z.B: Maschinenraum, Funkraum, "Serverraum", Kammern im nahezu Originalzustand, Laderäume, Brücke und natürlich die Veranstaltungsräume und das ehemalige Studio vom Teleshop... uh yeah.
Falls ihr kein Ticket mehr klicken könnt seid nicht betrübt, vielleicht gibt es dann nochmal neue Kontingente und am Besten zückt ihr ohnehin die Notizbüchlein und tragt ein: Ab 18 Uhr gibts an Tag 2 (28.12.23) an Bord auch die "Cable Trash - 37c3 Congress-Edition" (18:00 tales from the depths (kilosecond presentations), ~20:00 live: die stadt der zukunft (bremen), ~22:00 djs (tba) ... open end: https://cabletrash.de/ct39.htm - auch hier gibts Zeit auf dem Schiff - ungeführt in den öffentlichen Bereichen - rumzustreunern.
Falls ihr in der Umgebung Hamburg wohnt und Lust habt uns generell mit euren Skills und eurer Motivation zu helfen, meldet euch unter: it-crew@stubnitz.com, wir haben viel vor, viel zu bieten und suchen nach Verstärkung im Team.
Ganz allgemein sind wir gerade wieder ein einer Phase, in der wir dringend Drittmittel und Spenden sammeln müssen, helft uns & erzählt das weiter. Wenn Du keine 15€ für eine Tour übrig hast, dann sag uns bei der Führung bescheid und wir erstatten Dir die Hälfte.
## Daten
* Tag 2 (28.12.) **14:45 Uhr**
* Dauer: 1 Stunde
* Sprache: Deutsch, Englisch eingeschränkt
* Kosten: 15€
* Treffen am Hackertours-Desk: **14:45 Uhr**
* Alternativ könnt ihr auch direkt zur Location kommen. In diesem Fall sagt uns bitte per Mail an [ticket@hackertours.hamburg.ccc.de](mailto:ticket@hackertours.hamburg.ccc.de) rechtzeitig Bescheid. Bitte seid **spätestens eine Stunde** nach der oben angegebenen Zeit an der Location: MS Stubnitz, Kirchenpauerkai 29.
* Location: [MS Stubnitz](https://www.stubnitz.com), U+S Elbbrücken
* Veranstalter: Motorschiff Stubnitz e.V.
* Barrierefreiheit: Schiff ist nicht barreriefrei, viele Stufen, schmale Treppen etc.

Binary file not shown.

After

Width:  |  Height:  |  Size: 229 KiB

Binary file not shown.

After

Width:  |  Height:  |  Size: 234 KiB

View file

@ -0,0 +1,47 @@
---
title: '38c3 Eisenbahnmuseum Lokschuppen Aumühle'
date: 2024-10-31T09:00:00+01:00
summary: |
Im Eisenbahnmuseum Lokschuppen Aumühle hat der Verein Verkehrsamateure
und Museumsbahn e. V. Fahrzeuge aus 150 Jahren Eisenbahngeschichte rund
um Hamburg gesammelt und restauriert, u. a. mehrere Generationen von
Hamburger S-Bahn-Zügen. Mit der Feldbahn geht\'s zu einer Rundfahrt über
das Gelände und seine Exponate. Fachkundige, ehrenamtliche
Vereinsmitglieder erklären an mehreren Stationen die Geschichte der
Eisenbahnfahrzeuge, der Stellwerke und Sicherungstechnik, des Gleisbaus,
und vieler weiterer Aspekte. Nach Möglichkeit zeigen wir alles in
Funktion, zum selber Anfassen!
---
Ihr fandet die Feldbahn auf dem Camp super? Ihr möchtet jetzt auch mal ausprobieren wie es ist eine Feldbahnlok zu fahren?
Ihr habt die Remote Stellwerk Experience gesehen und wollt nun auch mal
selber Hand anlegen und an realen Stellwerksanlagen virtuelle Züge als
Fahrdienstleiter\*in durch die Anlage schicken?
![Der Hof mit Feldbahn](lokschuppen_hof.jpeg)
![Das Stellwerk während der Remote Experience](lokschuppen_stellwerk.jpeg)
Im Eisenbahnmuseum Lokschuppen Aumühle hat der Verein Verkehrsamateure
und Museumsbahn e. V. Fahrzeuge aus 150 Jahren Eisenbahngeschichte rund
um Hamburg gesammelt und restauriert, u. a. mehrere Generationen von
Hamburger S-Bahn-Zügen. Mit der Feldbahn geht\'s zu einer Rundfahrt über
das Gelände und seine Exponate. Fachkundige, ehrenamtliche
Vereinsmitglieder erklären an mehreren Stationen die Geschichte der
Eisenbahnfahrzeuge, der Stellwerke und Sicherungstechnik, des Gleisbaus,
und vieler weiterer Aspekte. Nach Möglichkeit zeigen wir alles in
Funktion, zum selber Anfassen!
### Daten
* Tag 2 (28.12.) **11:15 Uhr**
* Dauer: 4 Stunden (mit An- und Abfahrt)
* Kosten: Kostenlos, Spenden sehr willkommen!
* Sprache: Deutsch und Englisch
* Barrierefreiheit: bedingt gegeben. Der Weg von der S-Bahn zum Lokschuppen führt über einen Waldweg mit Höhenunterschied von ca. 15m, und auf dem Gelände ist der Untergrund teils sehr uneben. Das Innere der Fahrzeuge kann mit einem Fahrstuhl nicht erreicht werden; teilweise sind die Einstiege sehr steil und die Stufen sehr hoch.
* Treffen am Hackertours-Desk: **11:15 Uhr**.
* Alternativ könnt ihr auch direkt zur Location kommen. In diesem Fall sagt uns bitte per Mail an [ticket@hackertours.hamburg.ccc.de](mailto:ticket@hackertours.hamburg.ccc.de) rechtzeitig Bescheid. Bitte seid **spätestens eine Stunde** nach der oben angegebenen Zeit an der Location. Wir treffen uns an der S-Bahn Aumühle.
* Location: Am Mühlenteich, 21521 Aumühle;
<https://www.vvm-museumsbahn.de/?id=305>
* Kosten: Kostenlos, Spenden sehr willkommen!
* Veranstalter: Verein Verkehrsamateure und Museumsbahn e. V. (gemeinnützig)

Binary file not shown.

After

Width:  |  Height:  |  Size: 3.7 MiB

Binary file not shown.

After

Width:  |  Height:  |  Size: 3.4 MiB

View file

@ -0,0 +1,47 @@
---
title: '38c3 Miniatur Wunderland'
date: 2024-10-31T09:00:00+01:00
summary: |
Das Miniatur Wunderland ist laut Guinness World Records die größte Modelleisenbahnanlage der Welt. Sie befindet sich in der historischen Speicherstadt in Hamburg und wird von der Miniatur Wunderland Hamburg GmbH betrieben. Es zählt zu den beliebtesten und meistbesuchten Sehenswürdigkeiten Deutschlands.
Auf den insgesamt ca. 1700 m² großen Modellflächen werden verschiedene Regionen der Welt als Modellbau dargestellt. Nach Betreiberangaben verfügen die Gleise im Maßstab1:87 über eine Gesamtlänge von mehr als 16 Kilometern, auf denen rund 1200 digital gesteuerte Züge mit mehr als 12.000Waggons verkehren. Die Anlage wurde mit rund 5300Häusern und Brücken, mehr als 11.000Fahrzeugen wovon etwa 285 die Anlage eigenständig befahren 52Flugzeugen und circa 290.000Figuren gestaltet. Lichttechnisch verfügt die Anlage über einen wiederkehrenden Tag-Nacht-Wechsel sowie über mehr als 500.000 verbaute LED-Lichter.
---
Das Miniatur Wunderland ist laut Guinness World Records die größte Modelleisenbahnanlage der Welt. Sie befindet sich in der historischen Speicherstadt in Hamburg und wird von der Miniatur Wunderland Hamburg GmbH betrieben. Es zählt zu den beliebtesten und meistbesuchten Sehenswürdigkeiten Deutschlands.
![Viele Gleise](miwula-tracks.jpeg)
![Köhlbrandbrücke](miwula-bridge.jpeg)
Auf den insgesamt ca. 1700 m² großen Modellflächen werden verschiedene Regionen der Welt als Modellbau dargestellt. Nach Betreiberangaben verfügen die Gleise im Maßstab1:87 über eine Gesamtlänge von mehr als 16 Kilometern, auf denen rund 1200 digital gesteuerte Züge mit mehr als 12.000Waggons verkehren. Die Anlage wurde mit rund 5300Häusern und Brücken, mehr als 11.000Fahrzeugen wovon etwa 285 die Anlage eigenständig befahren 52Flugzeugen und circa 290.000Figuren gestaltet. Lichttechnisch verfügt die Anlage über einen wiederkehrenden Tag-Nacht-Wechsel sowie über mehr als 500.000 verbaute LED-Lichter. [Wikipedia](https://de.wikipedia.org/wiki/Miniatur_Wunderland)
## Tour und Besuch
Diese Mal haben wir zwei verschiedene Angebote für euch:
### Tour hinter den Kulissen
Am Tag 0, 26.12. (zweiter Weihnachtfeiertag) haben wir die [Backstage-Tour](https://www.miniatur-wunderland.de/besuchen/wunderland-vor-ort/fuehrungen/) buchen können; leider war das der einzige Slot, wo wir noch Touren exklusiv buchen konnten. In diesen Touren werdet ihr hinter der Anlage durch die Technik geführt, in Bereichen, die Besuchern normalerweise nicht zugänglich sind. Vor und nach der Tour könnt ihr die normalen Bereiche besuchen.
**Wichtig** Diese Tour ist nicht barrierefrei: der Raum hinter der Anlage ist einfach zu eng für Rollstühle, oder sogar Krücken, und es gibt Stufen und niedrige Durchgänge, die überwunden werden müssen. Ihr müsst auch durch Durchgänge passen, die bis zu 30cm schmal sind. Wenn ihr unter Platzangst leidet, ist diese Tour veilleicht nicht für euch geeignet. Kinder unter 12 Jahren müssen durch einen Erwachsenen begeleitet werden.
### Besuch des Miniatur Wunderlands ohne Tour
An Tag 1, 2 und 3 haben wir Eintrittskarten für den Besuch reserviert, mit denen ihr ohne Wartezeit direkt reinkommt. An diesen Tagen hat das Miwula bis 01:00 Uhr morgens geöffnet, ihr habt also viel Zeit, euch wirklich alles anzuschauen. Wir empfehlen, min 3 Stunden zu reservieren.
## Daten
* Touren:
* Tag 0 (26.12.) Tour hinter den Kulissen **17.15 Uhr**. Dauer der Tour ca. 90 Minuten, das Miwula hat bis 21:00 Uhr geöffnet.
* Tag 1 (27.12.) Besuch ohne Tour **18:15 Uhr**. Das Miwula hat bis 01:00 Uhr geöffnet.
* Tag 2 (28.12.) Besuch ohne Tour **18:15 Uhr**. Das Miwula hat bis 01:00 Uhr geöffnet.
* Tag 3 (29.12.) Besuch ohne Tour **18:15 Uhr**. Das Miwula hat bis 01:00 Uhr geöffnet.
* Dauer: 6 Stunden
* Sprache: Backstage-Tour ist auf Deutsch
* Kosten:
* 21€ Besuch ohne Tour
* 40€ Tour hinter den Kulissen
* Treffen am Hackertours-Desk: **wie oben angegeben**.
* **Wichtig**
* Die Backstage-Tour hat Einschränkungen, siehe oben.
* Bitte lasst nach Möglichkeit Taschen, Rucksäcke etc. im Hotel oder an der Garderobe im CCH. Es gibt vor Ort Schließfächer, aber es ist nicht garantiert, dass genug Platz ist. Ihr dürft Taschen und Rucksäcke nicht mit hineinnehmen.
* Location: Kehrwieder 21, rund 5 Minuten Fußweg von U Baumwall
* Veranstalter: Miniatur Wunderland GmbH

Binary file not shown.

After

Width:  |  Height:  |  Size: 46 KiB

Binary file not shown.

After

Width:  |  Height:  |  Size: 84 KiB

View file

@ -6,8 +6,8 @@ summary: |
--- ---
Wir haben nachgelegt! Wir haben nachgelegt!
* [Alter Elbtunnel]({{< relref "alter-elbtunnel" >}}) jetzt auch an Tag 2 um 15 Uhr und am Tag 3 um 18 Uhr * [Alter Elbtunnel]({{< relref "tours/alter-elbtunnel" >}}) jetzt auch an Tag 2 um 15 Uhr und am Tag 3 um 18 Uhr
* [MS Stubnitz kultur.raumschiff]({{< relref "chaostrawler" >}}) an Tag 2 um 16 Uhr * [MS Stubnitz kultur.raumschiff]({{< relref "tours/chaostrawler" >}}) an Tag 2 um 16 Uhr
* [Energiebunker Wilhelmsburg]({{< relref "energiebunker" >}}) an Tag 3 um 15:00 (englisch) und 16:15 Uhr (deutsch) * [Energiebunker Wilhelmsburg]({{< relref "tours/energiebunker" >}}) an Tag 3 um 15:00 (englisch) und 16:15 Uhr (deutsch)
Noch sind Plätze zu haben! Und schreibt euch gerne in die Wartelisten ein, Menschen ändern manchmal ihre Pläne und geben ihre gebuchten Plätze zurück. Sobald etwas frei wird, gehen die Plätze an die Menschen auf den Wartelisten! Noch sind Plätze zu haben! Und schreibt euch gerne in die Wartelisten ein, Menschen ändern manchmal ihre Pläne und geben ihre gebuchten Plätze zurück. Sobald etwas frei wird, gehen die Plätze an die Menschen auf den Wartelisten!

View file

@ -1,6 +1,6 @@
--- ---
title: 'Freut euch auf die Touren beim 38c3!' title: 'Freut euch auf die Touren beim 38c3!'
date: 2024-10-01T09:00:00+01:00 date: 2024-10-31T09:00:00+01:00
--- ---
Wir bereiten auch für den 38c3 Touren vor. Sobald wir die Details ausgearbeitet haben, erfahrt ihr hier mehr. Wir bereiten auch für den 38c3 Touren vor. Sobald wir die Details ausgearbeitet haben, erfahrt ihr hier mehr.

View file

@ -38,17 +38,13 @@ Bitte klickt euch das gewünschte **[Ticket im Ticketshop](https://hackertours.h
**Start und Ende** aller Touren ist im CCH. **Kommt pünktlich zur angegebenen Zeit** zum Hackertours-Desk, damit wir die Tickets checken können, und ggf. freibleibende Plätze von der Warteliste berücksichtigen können! **Wenn ihr nicht pünktlich seid, geben wir euer Ticket weiter.** **Start und Ende** aller Touren ist im CCH. **Kommt pünktlich zur angegebenen Zeit** zum Hackertours-Desk, damit wir die Tickets checken können, und ggf. freibleibende Plätze von der Warteliste berücksichtigen können! **Wenn ihr nicht pünktlich seid, geben wir euer Ticket weiter.**
Dies ist auch **die letzte Chance, euer Ticket zu bezahlen**. Wenn das Ticket nicht spätestens zum angegebenen Zeitpunkt bezahlt ist, versuchen wir es an andere zu vermitteln.
Unsere Hackertours Escorts organisieren die Fahrt mit der Gruppe zur Location (siehe unten). Unsere Hackertours Escorts organisieren die Fahrt mit der Gruppe zur Location (siehe unten).
Alternativ könnt ihr auch **selbst zur Location fahren. In diesem Fall sagt uns unbedingt bis spätestens zum Startzeitpunkt der Tour Bescheid**, damit wir den Hackertours-Escorts eure Namen mitgeben können. Wir gehen sonst davon aus, das ihr nicht an der Tour teilnehmen wollt, und versuchen euren Platz anderweitig zu vergeben! Außerdem müsst ihr in diesem Falle schon bezahlt haben. Falls ihr das nicht vorab per Überweisung gemacht habt, kommt rechtzeitig vorher zum Hackertours-Stand und bringt das Geld passend in bar mit. Die Ankunftszeiten vor Ort findet ihr in den [Tourbeschreibungen]({{< relref "38c3" >}}). Alternativ könnt ihr auch **selbst zur Location fahren. In diesem Fall sagt uns unbedingt bis spätestens zum Startzeitpunkt der Tour Bescheid**, damit wir den Hackertours-Escorts eure Namen mitgeben können. Wir gehen sonst davon aus, das ihr nicht an der Tour teilnehmen wollt, und versuchen euren Platz anderweitig zu vergeben! Außerdem müsst ihr in diesem Falle schon bezahlt haben. Falls ihr das nicht vorab per Überweisung gemacht habt, kommt rechtzeitig vorher zum Hackertours-Stand und bringt das Geld passend in bar mit. Die Ankunftszeiten vor Ort findet ihr in den [Tourbeschreibungen]({{< relref "38c3" >}}).
Zum **Startzeitpunkt der Tour** vergeben wir nicht bezahlten Plätze an alle, die **zu diesem Zeitpunk am Desk stehen** und mit wollen, sofern Plätze vorhanden sind.
### Wie komme ich zum Ort der Tour? ### Wie komme ich zum Ort der Tour?
Das Tour-Ticket ist **kein** Nahverkehrsticket. Aber keine Sorge, ein Hackertours-Escort hilft euch, den Dschungel des hamburger Nahverkers unbeschadet zu durchdringen. Wir sind grundsätzlich mit öffentlichen Verkehrsmitteln unterwegs, für die ihr ein Ticket braucht. Wenn ihr schon ein Deutschlandticket habt, oder eh ein (Mehr-)Tagesticket für die Fahrt vom und zum CCH habt, seid ihr fein raus. Für alle anderen organisieren wir den gemeinsamen Fahrkarten-Kauf, z. B. durch geschicktes Zusammenstellen von Fünfer-Gruppen für Gruppentickets. Es kann nicht schaden, 10-15 Euro Bargeld in Münzen dabei zu haben, um die Fahrscheine zu lösen. Das Tour-Ticket ist **kein** Nahverkehrsticket. Aber keine Sorge, ein Hackertours-Escort hilft euch, den Dschungel des Hamburger Nahverkehrs unbeschadet zu durchdringen. Wir sind grundsätzlich mit öffentlichen Verkehrsmitteln unterwegs, für die ihr ein Ticket braucht. Wenn ihr schon ein Deutschlandticket habt, oder eh ein (Mehr-)Tagesticket für die Fahrt vom und zum CCH habt, seid ihr fein raus. Für alle anderen organisieren wir den gemeinsamen Fahrkarten-Kauf, z. B. durch geschicktes Zusammenstellen von Fünfer-Gruppen für Gruppentickets. Es kann nicht schaden, 10-15 Euro Bargeld in Münzen dabei zu haben, um die Fahrscheine zu lösen.
### Ich brauche Unterstützung, um zum Ort der Tour zu kommen ### Ich brauche Unterstützung, um zum Ort der Tour zu kommen
@ -62,13 +58,11 @@ Bitte schaut in die Beschreibung der jeweiligen [Touren]({{< relref "38c3" >}}).
Einige Touren werden (auch) in Englisch angeboten, bitte schaut in die Beschreibung der jeweiligen [Touren]({{< relref "38c3" >}}). Aber selbst wenn die Tour hauptsächlich in Deutsch gegeben wird, sind viele Teilnehmenden bereit, an Ort und Stelle zu übersetzen. Einige Touren werden (auch) in Englisch angeboten, bitte schaut in die Beschreibung der jeweiligen [Touren]({{< relref "38c3" >}}). Aber selbst wenn die Tour hauptsächlich in Deutsch gegeben wird, sind viele Teilnehmenden bereit, an Ort und Stelle zu übersetzen.
### Wie kann ich bezahlen? Auch direkt vor Ort? ### Wie kann ich bezahlen?
Für die Touren wird teilweise ein Eintrittsgeld verlangt. Ihr müsst euer Ticket rechtzeitig im Shop (Banküberweisung) bezahlen; damit das sicher funktioniert, müsst ihr **spätestens am 21.12. überwiesen haben**. Alternativ könnt ihr euer Ticket auch am **Hackertours-Desk in Bar** bezahlen. Der Desk ist an folgenden Zeiten besetzt, um eure Zahlung entgegenzunehmen: Einige der Touren verlangen ein Eintrittsgeld. Um die Durchführung der Touren so einfach wie möglich zu machen, bezahlt ihr direkt beim Ticketkauf an die Hackertours, die Hackertours kümmern sich dann darum, das die Teilnehmenden direkt die Tour starten können (ohne z. B. erst noch in einer Kassenschlage stehen zu müssen).
* Tag 1: 12 bis 18 Uhr Damit das sicher funktioniert, müsst ihr **spätestens am 23.12. überwiesen haben**. Wenn ihr Tickets bucht, zeigt euch das System an, wie viele Tage ihr Zeit habt, zu bezahlen. Wenn die Tickets bis zu dieser Frist nicht bezahlt sind, geben wir sie zurück in den Verkauf.
* Tag 2: 10 bis 16 Uhr
* Tag 3: 10 bis 18 Uhr
Wenn ihr euer Ticket im [Ticket Shop](https://hackertours.hamburg.ccc.de/hackertours/38c3/) kauft, erhaltet ihr eine Email mit den Details zur Überweisung: Kontonummer und ein Verwendungszweck, der eure Zahlung eurem Ticket zuordnet. Bitte folgt den Anweisungen in dieser Email. Wenn ihr aus irgendeinem Grund die Email nicht habt, aber euren Code kennt, dann könnt ihr diese Daten verwenden: Wenn ihr euer Ticket im [Ticket Shop](https://hackertours.hamburg.ccc.de/hackertours/38c3/) kauft, erhaltet ihr eine Email mit den Details zur Überweisung: Kontonummer und ein Verwendungszweck, der eure Zahlung eurem Ticket zuordnet. Bitte folgt den Anweisungen in dieser Email. Wenn ihr aus irgendeinem Grund die Email nicht habt, aber euren Code kennt, dann könnt ihr diese Daten verwenden:
* Verwendungszweck: Der Code für euer Ticket * Verwendungszweck: Der Code für euer Ticket
@ -76,17 +70,19 @@ Wenn ihr euer Ticket im [Ticket Shop](https://hackertours.hamburg.ccc.de/hackert
* BIC: GENODEF1SLR * BIC: GENODEF1SLR
* Name der Bank: VR-BANK ABG-LAND / SKATBANK * Name der Bank: VR-BANK ABG-LAND / SKATBANK
Wenn ihr nicht per Überweisung zahlen könnt, dann bringt bitte den exakten Betrag vor eurer Tour zum Hackertours-Desk mit. Wenn ihr nicht per Überweisung zahlen könnt, kontaktiert uns bitte, wir versuchen dann eine Lösung zu finden.
### Schon ausverkauft! Kann ich noch mit? ### Schon ausverkauft! Kann ich noch mit?
Für alle Touren gibt es eine **Warteliste**. Wenn eure Lieblingstour schon ausgebucht ist, gibt es trotzdem eine Chance, über die Warteliste doch noch zum Zuge zu kommen. Wir vergeben Plätze in der Reihenfolge der Warteliste, sobald sie frei werden. Das machen wir bis ca. 2 Stunden vor Tourbeginn. Für alle Touren gibt es eine **Warteliste**. Wenn eure Lieblingstour schon ausgebucht ist, gibt es trotzdem eine Chance, über die Warteliste doch noch zum Zuge zu kommen. Wir vergeben Plätze in der Reihenfolge der Warteliste, sobald sie frei werden. Das machen wir bis ca. 24 Stunden vor Tourbeginn.
**Restplätze vergeben wir zum Tourstart vor Ort am Hackertours-Desk**. Ihr könnt also gerne zum Startzeitpunkt vorbeischauen und schauen, ob kurzfristig noch Plätze frei geworden sind. **Restplätze vergeben wir zum Tourstart vor Ort am Hackertours-Desk**. Ihr könnt also gerne zum Startzeitpunkt vorbeischauen und schauen, ob kurzfristig noch Plätze frei geworden sind.
### Ich kann doch nicht :-( ### Ich kann doch nicht :-(
Wenn ihr nicht teilnehmen könnt, dann gebt bitte euer Ticket zurück, damit andere die Chance haben, teilzunehmen! Das geht am einfachsten über [den Ticketshop](https://hackertours.hamburg.ccc.de/hackertours/38c3/), oder per Mail an [ticket@hackertours.hamburg.ccc.de](mailto:ticket@hackertours.hamburg.ccc.de). Danke! **Wir können kostenpflichtige Tickets nicht stornieren und erstatten.** Wenn ihr an einer kostenpflichtigen Tour nicht teilnehmen könnt, versucht bitte selbst, eine Person zu finden, die stattdessen die Tour besuchen möchte. Wenn das nicht möglich ist, kontaktiert uns bitte per Mail an [ticket@hackertours.hamburg.ccc.de](mailto:ticket@hackertours.hamburg.ccc.de).
**Bitte storniert kostenfreie Tickets so früh wie möglich.** Wenn ihr wisst, dass ihr an einer kostenfreien Tour nicht werdet teilnehmen können, storniert euer Ticket bitte so früh wie mglich im Shop, damit andere die Chance haben, euren Platz einzunehmen.
### Hilfe, das klappt alles nicht! ### Hilfe, das klappt alles nicht!

View file

@ -1,5 +1,5 @@
--- ---
title: Touren title: 37c3 Touren
#listsort: true #listsort: true
weight: 10 weight: 10
#tables: true #tables: true
@ -10,15 +10,15 @@ Diese Touren haben wir zum 37c3 in 2023 angeboten.
| Zeit | Tag 1 (27.12.) | Tag 2 (28.12.) | Tag 3 (29.12.) | | Zeit | Tag 1 (27.12.) | Tag 2 (28.12.) | Tag 3 (29.12.) |
|------|-----------------------------------------------------------|-----------------------------------------------------------|-----------------------------------------------------------| |------|-----------------------------------------------------------|-----------------------------------------------------------|-----------------------------------------------------------|
| 10 | | 10:45 [U-434]({{< relref "u-434" >}}) | | | 10 | | 10:45 [U-434]({{< relref "tours/u-434" >}}) | |
| 11 | | 11:15 [Eisenbahnmuseum]({{< relref "eisenbahnmuseum" >}}) | 11:05 [U-434]({{< relref "u-434" >}}) | | 11 | | 11:15 [Eisenbahnmuseum]({{< relref "tours/eisenbahnmuseum" >}}) | 11:05 [U-434]({{< relref "tours/u-434" >}}) |
| 12 | 12:30 [electrum]({{< relref "electrum" >}}) | 12:40 [Cap San Diego]({{< relref "cap-san-diego" >}}) | 12:40 [Cap San Diego]({{< relref "cap-san-diego" >}}) | | 12 | 12:30 [electrum]({{< relref "tours/electrum" >}}) | 12:40 [Cap San Diego]({{< relref "tours/cap-san-diego" >}}) | 12:40 [Cap San Diego]({{< relref "tours/cap-san-diego" >}}) |
| 13 | | 13:40 [Alter Elbtunnel]({{< relref "alter-elbtunnel" >}}) | 13:20 [Energiebunker]({{< relref "energiebunker" >}}) | | 13 | | 13:40 [Alter Elbtunnel]({{< relref "tours/alter-elbtunnel" >}}) | 13:20 [Energiebunker]({{< relref "tours/energiebunker" >}}) |
| 14 | 14:40 [Alter Elbtunnel]({{< relref "alter-elbtunnel" >}}) | 14:45 [MS Stubnitz]({{< relref "chaostrawler" >}}) | 14:35 [Energiebunker]({{< relref "energiebunker" >}}) | | 14 | 14:40 [Alter Elbtunnel]({{< relref "tours/alter-elbtunnel" >}}) | 14:45 [MS Stubnitz]({{< relref "tours/chaostrawler" >}}) | 14:35 [Energiebunker]({{< relref "tours/energiebunker" >}}) |
| | | | 14:40 [Alter Elbtunnel]({{< relref "alter-elbtunnel" >}}) | | | | | 14:40 [Alter Elbtunnel]({{< relref "tours/alter-elbtunnel" >}}) |
| 15 | 15:45 [U-434]({{< relref "u-434" >}}) | 15:40 [Alter Elbtunnel]({{< relref "alter-elbtunnel" >}}) | | | 15 | 15:45 [U-434]({{< relref "tours/u-434" >}}) | 15:40 [Alter Elbtunnel]({{< relref "tours/alter-elbtunnel" >}}) | |
| 16 | 16:40 [Alter Elbtunnel]({{< relref "alter-elbtunnel" >}}) | | 16:40 [Alter Elbtunnel]({{< relref "alter-elbtunnel" >}}) | | 16 | 16:40 [Alter Elbtunnel]({{< relref "tours/alter-elbtunnel" >}}) | | 16:40 [Alter Elbtunnel]({{< relref "tours/alter-elbtunnel" >}}) |
| 17 | | | | | | 17 | | | | |
| 18 | | 18:00 [Hansaplatz]({{< relref "hansaplatz" >}})| | | | 18 | | 18:00 [Hansaplatz]({{< relref "tours/hansaplatz" >}})| | |
Wir haben keine Touren an Tag 4 (30.12.). Wir haben keine Touren an Tag 4 (30.12.).

View file

@ -1,5 +1,5 @@
--- ---
title: 'Alter Elbtunnel' title: '37c3 Alter Elbtunnel'
summary: | summary: |
Blick hinter die Kulissen: Der St. Pauli Elbtunnel verbindet den Stadtteil St. Pauli mit der Insel Steinwerder. Er wurde zwischen 1907 und 1911 erbaut und war damals einer der ersten Straßentunnel weltweit. Bei dieser Tour führt Euch Thomas Heidborn hinauf in die Kuppel des Kopfgebäudes auf der St.Pauli-Seite und gedanklich zurück in die Zeit, als alles begann. Blick hinter die Kulissen: Der St. Pauli Elbtunnel verbindet den Stadtteil St. Pauli mit der Insel Steinwerder. Er wurde zwischen 1907 und 1911 erbaut und war damals einer der ersten Straßentunnel weltweit. Bei dieser Tour führt Euch Thomas Heidborn hinauf in die Kuppel des Kopfgebäudes auf der St.Pauli-Seite und gedanklich zurück in die Zeit, als alles begann.
--- ---

View file

@ -1,5 +1,5 @@
--- ---
title: 'Cap San Diego' title: '37c3 Cap San Diego'
summary: | summary: |
Die Cap San Diego ist ein 1961 gebauter Stückgutfrachter, der bis heute fahrtüchtig ist. Auf unserer Tour besichtigen wir u. a. die Brücke und den Maschinenraum. Die Ausstellung nimmt uns mit in die Welt des See-Warenverkehrs in der Zeit vor den Containern. Die Cap San Diego ist ein 1961 gebauter Stückgutfrachter, der bis heute fahrtüchtig ist. Auf unserer Tour besichtigen wir u. a. die Brücke und den Maschinenraum. Die Ausstellung nimmt uns mit in die Welt des See-Warenverkehrs in der Zeit vor den Containern.
--- ---

View file

@ -1,5 +1,5 @@
--- ---
title: 'Motorschiff Stubnitz' title: '37c3 Motorschiff Stubnitz'
summary: | summary: |
Ihr wollt mal sehen, wo eigentlich das Teleshop-Studio von der rc3 stand? Oder wie ein Schiff der DDR-Hochsee-Fischfangflotte von Innen aussieht? Und wie dazu die Technik ausschaut, die das Schiff bis heute als gemeinnütziges, partizipatives Kultur.Raumschiff über Wasser und auf der Sichtfläche Hamburgs hält? Kommt rum für eine Tour auf dem Motorschiff Stubnitz! Ihr wollt mal sehen, wo eigentlich das Teleshop-Studio von der rc3 stand? Oder wie ein Schiff der DDR-Hochsee-Fischfangflotte von Innen aussieht? Und wie dazu die Technik ausschaut, die das Schiff bis heute als gemeinnütziges, partizipatives Kultur.Raumschiff über Wasser und auf der Sichtfläche Hamburgs hält? Kommt rum für eine Tour auf dem Motorschiff Stubnitz!
--- ---

View file

@ -1,5 +1,5 @@
--- ---
title: 'Eisenbahnmuseum Lokschuppen Aumühle' title: '37c3 Eisenbahnmuseum Lokschuppen Aumühle'
summary: | summary: |
Im Eisenbahnmuseum Lokschuppen Aumühle hat der Verein Verkehrsamateure Im Eisenbahnmuseum Lokschuppen Aumühle hat der Verein Verkehrsamateure
und Museumsbahn e. V. Fahrzeuge aus 150 Jahren Eisenbahngeschichte rund und Museumsbahn e. V. Fahrzeuge aus 150 Jahren Eisenbahngeschichte rund

View file

@ -1,5 +1,5 @@
--- ---
title: 'Electrum - Das Museum der Elektrizität' title: '37c3 Electrum - Das Museum der Elektrizität'
summary: | summary: |
Das electrum ist Hamburgs Museum der Elektrizität und Technik. Ohne Strom gehts nicht seit 130 Jahren begleitet uns die Elektrizität durch unseren Alltag. Rund eintausend technische Geräte aus allen Epochen finden Sie im electrum, Hamburgs Museum der Elektrizität im Harburger Binnenhafen. Das electrum ist Hamburgs Museum der Elektrizität und Technik. Ohne Strom gehts nicht seit 130 Jahren begleitet uns die Elektrizität durch unseren Alltag. Rund eintausend technische Geräte aus allen Epochen finden Sie im electrum, Hamburgs Museum der Elektrizität im Harburger Binnenhafen.
--- ---

View file

@ -1,5 +1,5 @@
--- ---
title: 'Energiebunker Wilhelmsburg' title: '37c3 Energiebunker Wilhelmsburg'
summary: | summary: |
Ein Leuchtturm der Energiewende: Viel zu lange war der alte Flakbunker in Wilhelmsburg ein architektonischer Schandfleck. Heute ist das ehemalige Kriegsbauwerk ein weltweit einzigartiges Beispiel für den innovativen Umgang mit regenerativen Energien und Vorreiter für andere regionale Kraftwerke weltweit. Beim Rundgang durch den Bunker wird die Entwicklung vom Kriegsbauwerk hin zu einem innovativen Leuchtturmprojekt der Energiewende aufgezeigt. Im Anschluss können Sie im Café vju den unvergleichlichen Panoramablick über die Stadt genießen. Ein Leuchtturm der Energiewende: Viel zu lange war der alte Flakbunker in Wilhelmsburg ein architektonischer Schandfleck. Heute ist das ehemalige Kriegsbauwerk ein weltweit einzigartiges Beispiel für den innovativen Umgang mit regenerativen Energien und Vorreiter für andere regionale Kraftwerke weltweit. Beim Rundgang durch den Bunker wird die Entwicklung vom Kriegsbauwerk hin zu einem innovativen Leuchtturmprojekt der Energiewende aufgezeigt. Im Anschluss können Sie im Café vju den unvergleichlichen Panoramablick über die Stadt genießen.
--- ---

View file

@ -1,5 +1,5 @@
--- ---
title: 'KI-Videoüberwachung am Hansaplatz' title: '37c3 KI-Videoüberwachung am Hansaplatz'
summary: | summary: |
Der Hansaplatz in der Nähe des Hamburger Hauptbahnhof ist das KI-Überwachungslabor der Stadt. Die Polizei Hamburg experimentiert hier mit Verhaltenserkennung. Mit einer Strichfiguren-KI von Fraunhofer wurden Passanten im Rahmen eines Pilotprojekts "digital skelettiert" und analysiert. Während dieses Überwachungsspaziergangs beleuchten wir dieses Projekt aus der Nähe und fordern von der Stadt ein Ende der Überwachung. Der Hansaplatz in der Nähe des Hamburger Hauptbahnhof ist das KI-Überwachungslabor der Stadt. Die Polizei Hamburg experimentiert hier mit Verhaltenserkennung. Mit einer Strichfiguren-KI von Fraunhofer wurden Passanten im Rahmen eines Pilotprojekts "digital skelettiert" und analysiert. Während dieses Überwachungsspaziergangs beleuchten wir dieses Projekt aus der Nähe und fordern von der Stadt ein Ende der Überwachung.
--- ---

View file

@ -1,5 +1,5 @@
--- ---
title: 'U-Boot-Museum Hamburg U-434' title: '37c3 U-Boot-Museum Hamburg U-434'
summary: | summary: |
Ein technisches Abenteuer erwartet Sie, bei dem Sie in eines der größten nicht-atomaren Jagd- und Spionage U-Boote seiner Zeit herabsteigen können. Unser Führungspersonal führt Sie nicht nur mit tollen Hintergrundinformationen durch das U-Boot, sondern auch exklusiv durch die Kommando-Zentrale. Ein technisches Abenteuer erwartet Sie, bei dem Sie in eines der größten nicht-atomaren Jagd- und Spionage U-Boote seiner Zeit herabsteigen können. Unser Führungspersonal führt Sie nicht nur mit tollen Hintergrundinformationen durch das U-Boot, sondern auch exklusiv durch die Kommando-Zentrale.
--- ---

View file

@ -1,5 +1,5 @@
--- ---
title: Tours title: 38c3 Tours
#listsort: true #listsort: true
weight: 10 weight: 10
#tables: true #tables: true

Binary file not shown.

After

Width:  |  Height:  |  Size: 313 KiB

Binary file not shown.

After

Width:  |  Height:  |  Size: 453 KiB

View file

@ -0,0 +1,35 @@
---
title: '38c3 Old Elbe Tunnel'
date: 2024-10-31T09:00:00+01:00
summary: |
Look behind the curtain: the St. Pauli Elbtunnel connects the St. Pauli neighborhood with Steinwerder island. It was built between 1907 and 1911, and was one of the first road tunnels in the world. On this tour, Thomas Heidborn takes you to the cupola of the head building on the St. Pauli side and mentally back to the time where it all began.
---
## ”Down under”—the Old Elbe Tunnel
The St. Pauli Elbtunnel connects the St. Pauli neighborhood with Steinwerder island. It was built between 1907 and 1911, and was one of the first road tunnels in the world. Today, it is a tourist attraction, but also an important cornerstone for mobility in the city. The appearance, the construction of the elevators to take whole horse carriages, the neo gothic design, simply everything about this award-winning building is testament to the progress of technology and infrastructure of its time. Technology nerds experience the Old Elbe Tunnel as a witness of engineering art and the pursuit of innovation of this time with all their senses.
![The evelator building on the north bank ©Andreas Schmidt-Wiethoff](./01_Andreas_Schmidt-Wiethoff.jpeg)
![The tunnel ©Andreas Schmidt-Wiethoff](./02_Andreas_Schmidt-Wiethoff.jpeg)
## So far, so good
On this tour, Thomas Heidborn takes you to the cupola of the head building on the St. Pauli side and mentally back to the time where it all began. He has been tunnel supervisor for more than 39 years and knows the details and the stories like the back of his hand. He will take you through the tunnel and direct your attention to many of the hidden details. In the show room, the small museum on the southern side, not usually open, you can see artifacts, historic machinery and a large professional model of the entire facility—of course with moving elevators. The tour completes with a view of the Elbe river across from St. Pauli, the Landungsbrücken jetties, and the City of Hamburg, which we like to call the most beautiful in the world.
## Details
* Tours:
* Day 1 (27.12.) **17:15 hours**
* Day 2 (28.12.) **14:15 hours** in English
* Day 2 (28.12.) **18:15 hours**
* Day 3 (29.12.) **17:15 hours**
* Duration: 1,5 Stunden
* Language: German, one tour in English
* Meet at Hackertours Desk: **at time given above**
* Alternatively, you can come to the location directly. In this case, please let us know by writing us at [ticket@hackertours.hamburg.ccc.de](mailto:ticket@hackertours.hamburg.ccc.de). Please arrive at the location **no later than one hour** after the time given above. We will be meeting at the passenger elevators at the head building.
* Cost: 18€
* Location: St. Pauli Elbtunnel - https://www.hamburg.de/alter-elbtunnel/, directly at Hamburger Landungsbrücken (U+S Landungsbrücken)
* Operator: prima events GmbH
* Important: The cupola can only be reached by stairs and is not accessible. You can take part in all other parts of the tour. The entire tour encompasses walking about 1,500m. Tunnel and exhibition room are mostly accessible.
* Credit: © HPA, Andreas Schmidt-Wiethoff

View file

@ -0,0 +1,29 @@
---
title: '38c3 Motorschiff Stubnitz'
date: 2024-10-31T09:00:00+01:00
summary: |
Would you like to see where the rc3 teleshop studio actually stood? Or what a ship of the GDR deep-sea fishing fleet looks like from the inside? And what the technology looks like that still keeps the ship afloat and visible in Hamburg today as a non-profit, participatory cultural spaceship? Come along for a tour on the motor vessel Stubnitz!
---
Would you like to see where the rc3 teleshop studio actually stood? Or what a ship of the GDR deep-sea fishing fleet looks like from the inside? And what the technology looks like that still keeps the ship afloat and visible in Hamburg today as a non-profit, participatory cultural spaceship? Come along for a tour on the motor vessel Stubnitz!
![Die MS Stubnitz an ihrem Liegeplatz in der Hafencity](stubnitz_hauke_dressler_liegeplatz_stubnitz_elbbrücken_web.jpg)
![Die Brücke der MS Stubnitz](stubnitz_bruecke_workshop_hs_Karlsruhe.jpg)
The Stubnitz was built as a refrigerated ship in Stralsund in 1964, transformed into a mobile art and culture ship after reunification and has since been active as a floating cultural venue in over 20 European port cities. She has been a listed building since 2003 and is now one of the oldest technically authentic maritime vessels of this size that is still seaworthy. Concerts, parties, readings, performances and corporate events usually take place on board. As part of the 37c3, crew members will guide you through the otherwise closed parts of the 80-metre-long ship - including, for example, the engine room, radio room, "server room", chambers in almost original condition, cargo holds, bridge and, of course, the event rooms and the former studio of the teleshop... uh yeah.
If you can no longer click on a ticket, don't worry, there may be new contingents and it's best to get out your notebooks and sign up anyway: From 6 pm on day 2 (28.12.23) there will also be the "Cable Trash - 37c3 Congress-Edition" on board (18:00 tales from the depths (kilosecond presentations), ~20:00 live: die stadt der zukunft (bremen), ~22:00 djs (tba) ... open end: https://cabletrash.de/ct39.htm - there will also be time to roam around on the ship - unguided in the public areas.
If you live in the Hamburg area and would like to help us in general with your skills and motivation, please contact us at: it-crew@stubnitz.com, we have a lot planned, a lot to offer and are looking for reinforcement in the team.
In general, we are currently in a phase where we urgently need to raise third-party funds and donations, so help us & spread the word. If you can't spare 15€ for a tour, let us know at the tour and we'll refund half of it.
## Details
* Day 2 (28.12.) **14:45 hours**
* Duration: 1 hour
* Language: Deutsch, Englisch eingeschränkt
* Cost: 15€
* Meet at Hackertours Desk: **14:45 hours**
* Alternatively, you can come to the location directly. In this case, please let us know by writing us at [ticket@hackertours.hamburg.ccc.de](mailto:ticket@hackertours.hamburg.ccc.de). Please arrive at the location **no later than one hour** after the time given above. We will be meeting at ship at MS Stubnitz,Kirchenpauerkai 29.
* Location: [MS Stubnitz](https://www.stubnitz.com), U+S Elbbrücken
* Operator: Motorschiff Stubnitz e.V.
* Accessibilty: not accessable at all, steep gangways and stairs, uneven ground, etc.

Binary file not shown.

After

Width:  |  Height:  |  Size: 229 KiB

Binary file not shown.

After

Width:  |  Height:  |  Size: 234 KiB

View file

@ -0,0 +1,28 @@
---
title: '38c3 Train Museum Loco Shed Aumühle'
date: 2024-10-31T09:00:00+01:00
summary: |
At the Train Museum Loco Shed Aumühle the Verein Verkehrsamateure und Museumsbahn e. V. has collected and restored trains from 150 years of railroad history, among them multiple generations of Hamburg rapid transit trains. Using the Field Train, we take a tour around the grounds of the museum at its exhibits. Competent volunteer members explain the history of the moving stock, the signal tours and safety equipment, track construction and many other aspects. Where possible, everthing is in operation and can be touched!
---
You enjoyed the field train at Camp? You would like to try it out, maybe even drive it yourself?
You watched the [Remote Stellwerk Experience](https://media.ccc.de/search/?q=Remote+Stellwerk) and would like to lay hands on the levers and to run trains as a signal master yourself?
![The courtyard](lokschuppen_hof.jpeg)
![The signal tower during Remote Experience](lokschuppen_stellwerk.jpeg)
At the Train Museum Loco Shed Aumühle the Verein Verkehrsamateure und Museumsbahn e. V. has collected and restored trains from 150 years of railroad history, among them multiple generations of Hamburg rapid transit trains. Using the Field Train, we take a tour around the grounds of the museum at its exhibits. Competent volunteer members explain the history of the moving stock, the signal tours and safety equipment, track construction and many other aspects. Where possible, everyything is in operation and can be touched!
### Details
* Day 2 (28.12.) **11:15 hours**
* Duration: 4 hours (including travel times)
* Cost: free, but donations very welcome!
* Language: German and English
* Accessibility: limited. The gravel road from the station to the train shed covers a height difference of about 15m, and the ground at the msueum is partially very uneven. You cannot reach the inside of the cars by elevator, some of the stairways are very steep and have very high steps.
* Meet at Hackertours Desk: **11:15 hours**
* Alternatively, you can come to the location directly. In this case, please let us know by writing us at [ticket@hackertours.hamburg.ccc.de](mailto:ticket@hackertours.hamburg.ccc.de). Please arrive at the location **no later than one hour** after the time given above. We will be meeting at the S-Bahn stop Aumühle.
* Location: Am Mühlenteich, 21521 Aumühle; <https://www.vvm-museumsbahn.de/?id=305>
* Operator: Verein Verkehrsamateure und Museumsbahn e. V. (gemeinnützig)

Binary file not shown.

After

Width:  |  Height:  |  Size: 3.7 MiB

Binary file not shown.

After

Width:  |  Height:  |  Size: 3.4 MiB

View file

@ -0,0 +1,46 @@
---
title: '38c3 Miniatur Wunderland'
date: 2024-10-31T09:00:00+01:00
summary: |
The Miniatur Wunderland (German for: "Miniature Wonderland") is, according to Guinness World Records, the largest model railway system in the world. It is located at the historic Speicherstadt in Hamburg and is one of the most popular and most visited sights in Germany.
The exhibition includes around 1,120 digitally controlled trains with more than 10,000 wagons. The Wonderland is also designed with around 4,300 houses and bridges, more than 10,000 vehicles of which around 350 drive independently on the installation 52 airplanes and around 290,000 figures. The system features a recurring day-night lighting cycle and almost 500,000 built-in LED lights. Of the 7,000 m2 (75,347 sq ft) of floorspace, the models occupies 1,545 m2 (16,630 sq ft).
---
The Miniatur Wunderland (German for: "Miniature Wonderland") is, according to Guinness World Records, the largest model railway system in the world. It is located at the historic Speicherstadt in Hamburg and is one of the most popular and most visited sights in Germany.
![Many tracks](miwula-tracks.jpeg)
![Köhlbrandbrücke](miwula-bridge.jpeg)
The exhibition includes around 1,120 digitally controlled trains with more than 10,000 wagons. The Wonderland is also designed with around 4,300 houses and bridges, more than 10,000 vehicles of which around 350 drive independently on the installation 52 airplanes and around 290,000 figures. The system features a recurring day-night lighting cycle and almost 500,000 built-in LED lights. Of the 7,000 m2 (75,347 sq ft) of floorspace, the models occupies 1,545 m2 (16,630 sq ft). [Wikipedia](https://en.wikipedia.org/wiki/Miniatur_Wunderland)
## Tour und Besuch
This time we offer these two options:
### Tour Behind the Scenes
On Day 0, 26.12. we managed to book the [Backstage Tour](https://www.miniatur-wunderland.com/visiting/at-the-wunderland/guided-tours/); this was the only Slot where we could book tours exclusively. In this tour, you are guided through the back of the model layout, into areas that are not normally accessible to visitors. Before and after the tour, you can visit the regular areas.
**Important** This tour is not accessible: the space behind the layout simly is too tight for wheelchairs or even crutches, and there are steps and low overhangs that need to be navigated. If you suffer from claustrophobia, this tour might not be for you. Also, you should be able to fit through passages that are only 30cm (12 inches) wide. Children under the age of 12 need to be accompanied by an adult.
### Visit Miniatur Wunderlands without a tour
On Day 1, 2, and 3 we have reserved ticket that allow you to enter without queuing. On these days, Miwula is open until 1am, so you will have enough time to really look at everything. We recommend to take at least 3 hours.
## Details
* Tours:
* Day 0 (26.12.) Behind the scenes tour **17.15**. Duration approx 90 minutes, Miwula will be open until 21:00.
* Day 1 (27.12.) Visit without guided tour **18:15 Uhr**. Miwula will be open until 01:00.
* Day 2 (28.12.) Visit without guided tour **18:15 Uhr**. Miwula will be open until 01:00.
* Day 3 (29.12.) Visit without guided tour **18:15 Uhr**. Miwula will be open until 01:00.
* Duration: 6 hours
* Language: Backstage Tour will be in German
* Cost:
* 21€ Visit without guided tour
* 40€ Behind the scenes tour
* Meet at Hackertours-Desk: **wie oben angegeben**.
* **Important**
* The backstage tour has limitations, see above.
* If possible, please leave your bags and backpacks at the hotel or CCH. Miwula has a limited number of lockers, but there is no guarrantee that there will be space. You are not allowed to take bags into the venue.
* Location: Kehrwieder 21, about 5 minutes by foot from U Baumwall station
* Organizer: Miniatur Wunderland GmbH

Binary file not shown.

After

Width:  |  Height:  |  Size: 46 KiB

Binary file not shown.

After

Width:  |  Height:  |  Size: 84 KiB

View file

@ -6,8 +6,8 @@ summary: |
--- ---
We have added more! We have added more!
* [Old Elbe Tunnel]({{< relref "alter-elbtunnel" >}}) now also on Day 2 at 15:00 and on Day 3 at 18:00 * [Old Elbe Tunnel]({{< relref "tours/alter-elbtunnel" >}}) now also on Day 2 at 15:00 and on Day 3 at 18:00
* [MS Stubnitz kultur.raumschiff]({{< relref "chaostrawler" >}}) on Day 2 at 16:00 * [MS Stubnitz kultur.raumschiff]({{< relref "tours/chaostrawler" >}}) on Day 2 at 16:00
* [Energy Bunker Wilhelmsburg]({{< relref "energiebunker" >}}) on Day 3 at 15:00 (englisch) and 16:15 Uhr (deutsch) * [Energy Bunker Wilhelmsburg]({{< relref "tours/energiebunker" >}}) on Day 3 at 15:00 (englisch) and 16:15 Uhr (deutsch)
Places are still available! And feel free to sign up for the waiting lists, people sometimes change their plans and give back their booked places. As soon as something becomes available, the places go to the people on the waiting lists! Places are still available! And feel free to sign up for the waiting lists, people sometimes change their plans and give back their booked places. As soon as something becomes available, the places go to the people on the waiting lists!

View file

@ -1,6 +1,6 @@
--- ---
title: 'Get excited about the tours at 38c3!' title: 'Get excited about the tours at 38c3!'
date: 2024-10-01T09:00:00+01:00 date: 2024-10-31T09:00:00+01:00
--- ---
We are preparing tours again for 38c3. As soon as we have nailed down the details, we'll let you know here. We are preparing tours again for 38c3. As soon as we have nailed down the details, we'll let you know here.

View file

@ -27,7 +27,7 @@ A group of people from CCCHH hat worked tirelessly the past few weeks to find in
### Do I need a ticket? ### Do I need a ticket?
Yes, definitely. The tours have limited capacity only, so we need you to get a ticket to participate so we can plan and run these propertly. Yes, definitely. The tours have limited capacity only, so we need you to get a ticket to participate so we can plan and run these properly.
Please get your desired **[ticket in the Ticket Shop](https://hackertours.hamburg.ccc.de/hackertours/38c3/)** or place yourself on the waiting list! Please get your desired **[ticket in the Ticket Shop](https://hackertours.hamburg.ccc.de/hackertours/38c3/)** or place yourself on the waiting list!
@ -35,8 +35,6 @@ Please get your desired **[ticket in the Ticket Shop](https://hackertours.hambur
**All tours start and end** at CCH. **Please arrive on time** at the Hackertours Desk at the announced time, so we have time to check your ticket and have a chance to re-assign leftover spots to people on the waiting list! **If you do not come on time, we will give your ticket to somebody else.** **All tours start and end** at CCH. **Please arrive on time** at the Hackertours Desk at the announced time, so we have time to check your ticket and have a chance to re-assign leftover spots to people on the waiting list! **If you do not come on time, we will give your ticket to somebody else.**
This also the **last chance to pay for your ticket**. If the ticket is not paid until the published start of the tour, we will try and give the seat to somebody else.
Our Hackertours Escorts will organize the tour group to travel to the location together (see below). Our Hackertours Escorts will organize the tour group to travel to the location together (see below).
Alternatively, you can make your way to **the location by yourself. In this case please contact us as soon as possible** so we can give the escorts your name. Otherwise, we will assume that you will not take part in the tour, and give your seat to somebody else. Also, you need to have paid your ticket already to meet up at the location of the tour. If you have not done so via bank transfer in advance, then bring the correct amount in cash to the hackertours desk well in advance. You can find the arrival times at the locations in the [tour descriptions]({{< relref "38c3" >}}). Alternatively, you can make your way to **the location by yourself. In this case please contact us as soon as possible** so we can give the escorts your name. Otherwise, we will assume that you will not take part in the tour, and give your seat to somebody else. Also, you need to have paid your ticket already to meet up at the location of the tour. If you have not done so via bank transfer in advance, then bring the correct amount in cash to the hackertours desk well in advance. You can find the arrival times at the locations in the [tour descriptions]({{< relref "38c3" >}}).
@ -45,7 +43,7 @@ At the **published start timewe will reassign tickets to people in line at the H
### How do I get to the location of the tour? ### How do I get to the location of the tour?
Your tour admission price does **not** include a public transport ticket. The Hackertours Escort will help you navigate the public transport jungle of Hamburg! We use public transport to get to all locations, for which you will need a ticket. If you have a Deutschlandticket, or have a (multi) day pass to get to and from CCH, you're golden. For everybody else, we'll organize a ticket purchase at the station, for example by putting together groups of five for group tickets. It can't hurt to have 10 to 15 Euros in coins with you to purchase tickets. Your tour admission price does **not** include a public transport ticket. But don't fret, the Hackertours Escort will help you navigate the public transport jungle of Hamburg! We use public transport to get to all locations, for which you will need a ticket. If you have a Deutschlandticket, or have a (multi) day pass to get to and from CCH, you're golden. For everybody else, we'll organize a ticket purchase at the station, for example by putting together groups of five for group tickets. It can't hurt to have 10 to 15 Euros in coins with you to purchase tickets.
### I need help reaching the location of the tour ### I need help reaching the location of the tour
@ -57,15 +55,13 @@ Please check the description of the respective [Tour]({{< relref "38c3" >}}). Un
### I don't speak German. Can I still take part in the tour? ### I don't speak German. Can I still take part in the tour?
Some of the tours are offered in English, as well. Please check the description of the respective [Tour]({{< relref "38c3" >}}). Even if the tour guide will give the tour mainly in German, many participants are willing to help translate on the spot. Some of the tours are offered in English, as well. Please check the description of the respective [tour]({{< relref "38c3" >}}). Even if the tour guide will give the tour mainly in German, many participants are willing to help translate on the spot.
### How can I pay? Directly at the venue? ### How can I pay?
For some tours the operator is charging a fee. You will need to pay your ticket in advance. Make sure to post your **bank transfer on Dec 21st the latest**. Alternatively, you can pay your ticket in **cash at the Hackertours Desk** in person. The desk will be ready to receive your payment at the following times: Some of the tours charge an entrance fee. To make it as easy as possible for everyone, you pay Hackertours when purchasing the ticket, and Hackertours makes sure all participants can start the tour without further delay (like having to wait in line at the ticket counter)
* Day 1: 12:00 to 18:00 For this to work, you will need to pay your ticket in advance. Make sure to post your **bank transfer on Dec 23st the latest**. When you book tickets, the system will show you how many days you have to pay. If you don't pay in time, we will return the tickets to the shop for sale to somebody else.
* Day 2: 10:00 to 16:00
* Day 3: 10:00 to 18:00
When you purchase your tickets in the [Ticket Shop](https://hackertours.hamburg.ccc.de/hackertours/38c3/), you will receive an email with the bank account details and a custom "note to payee" value to identify your purchase. Please follow the instructions in that email. If for some reason you don't have that email, but you do have your code, you can use this information: When you purchase your tickets in the [Ticket Shop](https://hackertours.hamburg.ccc.de/hackertours/38c3/), you will receive an email with the bank account details and a custom "note to payee" value to identify your purchase. Please follow the instructions in that email. If for some reason you don't have that email, but you do have your code, you can use this information:
* Note to Payee: the purchase code for your ticket * Note to Payee: the purchase code for your ticket
@ -73,17 +69,19 @@ When you purchase your tickets in the [Ticket Shop](https://hackertours.hamburg.
* BIC: GENODEF1SLR * BIC: GENODEF1SLR
* Name of Bank: VR-BANK ABG-LAND / SKATBANK * Name of Bank: VR-BANK ABG-LAND / SKATBANK
If you can't pay by bank transfer, please bring the exact amount in cash to the Hackertours Desk prior to your tour. If you can't pay by bank transfer, please contact us, we will see what we can do.
### Already fully booked? Can I still come? ### Already fully booked? Can I still come?
We have **waiting lists** for all tours. Even if your favorite tour is already fully booked, there is still a chance to get a seat via the waiting list. We will re-assign seats people on the waiting list as they become available, on a first-come, first-served basis. We have **waiting lists** for all tours. Even if your favorite tour is already fully booked, there is still a chance to get a seat via the waiting list. We will re-assign seats to people on the waiting list as they become available, on a first-come, first-served basis.
**The remaining seats will be re-assigned on the spot at the Hackertours desk**. Please stop by the desk right before the tour starts for your chance to snap up one of those tickets. **The remaining seats will be re-assigned on the spot at the Hackertours desk**. Please stop by the desk right before the tour starts for your chance to snap up one of those tickets.
### I can't come :-( ### I can't come :-(
If you cannot take part in the tour, please return your ticket, so others have a chance to participate! Simply use the [Ticket Shop](https://hackertours.hamburg.ccc.de/hackertours/37c3/) to return it, or send us a mail at [ticket@hackertours.hamburg.ccc.de](mailto:ticket@hackertours.hamburg.ccc.de). Thank you! **Wen can't cancel and refund paid tickets.** If you cannot take part in a paid tour, please try to find somebody else interested in taking your place. If that's not possible for you, please contact us at [ticket@hackertours.hamburg.ccc.de](mailto:ticket@hackertours.hamburg.ccc.de).
**Please cancel free-of-charge tickets as soon as possible.** If you know that you won't be bale to attend the tour, please cancel your ticket in the shop as soon as possible, so that others can take your place.
### Help, nothing's working! ### Help, nothing's working!

View file

@ -1,5 +1,5 @@
--- ---
title: Tours title: 37c3 Tours
#listsort: true #listsort: true
weight: 10 weight: 10
#tables: true #tables: true
@ -11,15 +11,15 @@ These are the tours we did offer for 37c3 in 2023.
| Time | Day 1 (27.12.) | Day 2 (28.12.) | Day 3 (29.12.) | | Time | Day 1 (27.12.) | Day 2 (28.12.) | Day 3 (29.12.) |
|-------|----------------|----------------|----------------| |-------|----------------|----------------|----------------|
| 10 | | 10:45 [U-434]({{< relref "u-434" >}}) | | | 10 | | 10:45 [U-434]({{< relref "tours/u-434" >}}) | |
| 11 | | 11:15 [Train Museum]({{< relref "eisenbahnmuseum" >}}) | 11:05 [U-434]({{< relref "u-434" >}}) | | 11 | | 11:15 [Train Museum]({{< relref "tours/eisenbahnmuseum" >}}) | 11:05 [U-434]({{< relref "tours/u-434" >}}) |
| 12 | 12:30 [electrum]({{< relref "electrum" >}}) | 12:40 [Cap San Diego]({{< relref "cap-san-diego" >}}) | 12:40 [Cap San Diego]({{< relref "cap-san-diego" >}}) | | 12 | 12:30 [electrum]({{< relref "tours/electrum" >}}) | 12:40 [Cap San Diego]({{< relref "tours/cap-san-diego" >}}) | 12:40 [Cap San Diego]({{< relref "tours/cap-san-diego" >}}) |
| 13 | | 13:40 [Old Elbe Tunnel]({{< relref "alter-elbtunnel" >}}) | 13:20 [Energy Bunker]({{< relref "energiebunker" >}}) de | | 13 | | 13:40 [Old Elbe Tunnel]({{< relref "tours/alter-elbtunnel" >}}) | 13:20 [Energy Bunker]({{< relref "tours/energiebunker" >}}) de |
| 14 | 14:40 [Old Elbe Tunnel]({{< relref "alter-elbtunnel" >}}) | 14:45 [MS Stubnitz]({{< relref "chaostrawler" >}}) | 14:35 [Energy Bunker]({{< relref "energiebunker" >}}) de | | 14 | 14:40 [Old Elbe Tunnel]({{< relref "tours/alter-elbtunnel" >}}) | 14:45 [MS Stubnitz]({{< relref "tours/chaostrawler" >}}) | 14:35 [Energy Bunker]({{< relref "tours/energiebunker" >}}) de |
| | | | 14:40 [Old Elbe Tunnel]({{< relref "alter-elbtunnel" >}})| | | | | 14:40 [Old Elbe Tunnel]({{< relref "tours/alter-elbtunnel" >}})|
| 15 | 15:45 [U-434]({{< relref "u-434" >}}) | 15:40 [Old Elbe Tunnel]({{< relref "alter-elbtunnel" >}}) | | | 15 | 15:45 [U-434]({{< relref "tours/u-434" >}}) | 15:40 [Old Elbe Tunnel]({{< relref "tours/alter-elbtunnel" >}}) | |
| 16 | 16:40 [Old Elbe Tunnel]({{< relref "alter-elbtunnel" >}}) | | 16:40 [Old Elbe Tunnel]({{< relref "alter-elbtunnel" >}}) | | 16 | 16:40 [Old Elbe Tunnel]({{< relref "tours/alter-elbtunnel" >}}) | | 16:40 [Old Elbe Tunnel]({{< relref "tours/alter-elbtunnel" >}}) |
| 17 | | | | | | 17 | | | | |
| 18 | | 18:00 [Hansaplatz]({{< relref "hansaplatz" >}})| | | | 18 | | 18:00 [Hansaplatz]({{< relref "tours/hansaplatz" >}})| | |
There are no tours on day 4 (30.12.). There are no tours on day 4 (30.12.).

View file

@ -1,5 +1,5 @@
--- ---
title: 'Old Elbe Tunnel' title: '37c3 Old Elbe Tunnel'
summary: | summary: |
Look behind the curtain: the St. Pauli Elbtunnel connects the St. Pauli neighborhood with Steinwerder island. It was built between 1907 and 1911, and was one of the first road tunnels in the world. On this tour, Thomas Heidborn takes you to the cupola of the head building on the St. Pauli side and mentally back to the time where it all began. Look behind the curtain: the St. Pauli Elbtunnel connects the St. Pauli neighborhood with Steinwerder island. It was built between 1907 and 1911, and was one of the first road tunnels in the world. On this tour, Thomas Heidborn takes you to the cupola of the head building on the St. Pauli side and mentally back to the time where it all began.
--- ---

View file

@ -1,5 +1,5 @@
--- ---
title: 'Cap San Diego' title: '37c3 Cap San Diego'
summary: | summary: |
Cap San Diego is a general cargo ship built in 1961 that still is seaworthy and offers excursions. On our tour we will see the bridge as well as the engine room. An exhibition takes us back in time to worldwide shipping before the introduction of containers. Cap San Diego is a general cargo ship built in 1961 that still is seaworthy and offers excursions. On our tour we will see the bridge as well as the engine room. An exhibition takes us back in time to worldwide shipping before the introduction of containers.

View file

@ -1,5 +1,5 @@
--- ---
title: 'Motorschiff Stubnitz' title: '37c3 Motorschiff Stubnitz'
summary: | summary: |
Would you like to see where the rc3 teleshop studio actually stood? Or what a ship of the GDR deep-sea fishing fleet looks like from the inside? And what the technology looks like that still keeps the ship afloat and visible in Hamburg today as a non-profit, participatory cultural spaceship? Come along for a tour on the motor vessel Stubnitz! Would you like to see where the rc3 teleshop studio actually stood? Or what a ship of the GDR deep-sea fishing fleet looks like from the inside? And what the technology looks like that still keeps the ship afloat and visible in Hamburg today as a non-profit, participatory cultural spaceship? Come along for a tour on the motor vessel Stubnitz!
--- ---

View file

@ -1,5 +1,5 @@
--- ---
title: 'Train Museum Loco Shed Aumühle' title: '37c3 Train Museum Loco Shed Aumühle'
summary: | summary: |
At the Train Museum Loco Shed Aumühle the Verein Verkehrsamateure und Museumsbahn e. V. has collected and restored trains from 150 years of railroad history, among them multiple generations of Hamburg rapid transit trains. Using the Field Train, we take a tour around the grounds of the museum at its exhibits. Competent volunteer members explain the history of the moving stock, the signal tours and safety equipment, track construction and many other aspects. Where possible, everthing is in operation and can be touched! At the Train Museum Loco Shed Aumühle the Verein Verkehrsamateure und Museumsbahn e. V. has collected and restored trains from 150 years of railroad history, among them multiple generations of Hamburg rapid transit trains. Using the Field Train, we take a tour around the grounds of the museum at its exhibits. Competent volunteer members explain the history of the moving stock, the signal tours and safety equipment, track construction and many other aspects. Where possible, everthing is in operation and can be touched!
--- ---

View file

@ -1,5 +1,5 @@
--- ---
title: 'Electrum - The Museum of Electricity' title: '37c3 Electrum - The Museum of Electricity'
summary: | summary: |
The electrum is Hamburgs Museum of Electricity and Technology. Nothing works without electricity—for 130 years, electricity is part of our daily lives. You'll find around one thousands technical devices from all ages in electrum, Hamburgs museum of electricity in Harburgs inner harbour. The electrum is Hamburgs Museum of Electricity and Technology. Nothing works without electricity—for 130 years, electricity is part of our daily lives. You'll find around one thousands technical devices from all ages in electrum, Hamburgs museum of electricity in Harburgs inner harbour.
--- ---

View file

@ -1,5 +1,5 @@
--- ---
title: 'Energy Bunker Wilhelmsburg' title: '37c3 Energy Bunker Wilhelmsburg'
summary: | summary: |
A beacon of the energy transition: For far too long, the old anti-aircraft bunker in Wilhelmsburg was an architectural eyesore. Today, the former wartime building is a globally unique example of the innovative use of renewable energy and a pioneer for other regional power plants around the world. The tour of the bunker shows the development from a wartime building to an innovative lighthouse project for the energy transition. Afterwards, you can enjoy the incomparable panoramic view over the city at Café vju. A beacon of the energy transition: For far too long, the old anti-aircraft bunker in Wilhelmsburg was an architectural eyesore. Today, the former wartime building is a globally unique example of the innovative use of renewable energy and a pioneer for other regional power plants around the world. The tour of the bunker shows the development from a wartime building to an innovative lighthouse project for the energy transition. Afterwards, you can enjoy the incomparable panoramic view over the city at Café vju.
--- ---

View file

@ -1,5 +1,5 @@
--- ---
title: 'AI Surveillance at Hansaplatz' title: '37c3 AI Surveillance at Hansaplatz'
summary: | summary: |
Hansaplatz, near Hamburg Central Station, is the AI surveillance laboratory of the city. The Hamburg Police is experimenting with behavior recognition. Using a Fraunhofer Institute stick figure AI, passers-by were "digitally skinned" and analyzed. During this surveillance walk, we take a closer look at this project and demand the city stop this surveillance. Hansaplatz, near Hamburg Central Station, is the AI surveillance laboratory of the city. The Hamburg Police is experimenting with behavior recognition. Using a Fraunhofer Institute stick figure AI, passers-by were "digitally skinned" and analyzed. During this surveillance walk, we take a closer look at this project and demand the city stop this surveillance.

View file

@ -1,5 +1,5 @@
--- ---
title: 'U-Boat Museum Hamburg U-434' title: '37c3 U-Boat Museum Hamburg U-434'
summary: | summary: |
A technical adventure awaits you, where you can descend into one of the largest non-nuclear hunting and espionage submarines of its time. Our guides will not only give you a tour of the submarine with great background information, but also an exclusive tour of the command center. A technical adventure awaits you, where you can descend into one of the largest non-nuclear hunting and espionage submarines of its time. Our guides will not only give you a tour of the submarine with great background information, but also an exclusive tour of the command center.
--- ---

View file

@ -14,7 +14,6 @@ params:
logo: false logo: false
mainSections: mainSections:
- posts - posts
- 38c3
mobileMenu: true mobileMenu: true
poweredby: false poweredby: false