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title: '38c3 Alter Elbtunnel' title: '38c3 Alter Elbtunnel'
date: 2024-10-31T09:00:00+01:00 date: 2024-10-31T09:00:00+01:00
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Blick hinter die Kulissen: Der St. Pauli Elbtunnel verbindet den Stadtteil St. Pauli mit der Insel Steinwerder. Er wurde zwischen 1907 und 1911 erbaut und war damals einer der ersten Straßentunnel weltweit. Bei dieser Tour führt Euch Thomas Heidborn hinauf in die Kuppel des Kopfgebäudes auf der St.Pauli-Seite und gedanklich zurück in die Zeit, als alles begann. Blick hinter die Kulissen: Der St. Pauli Elbtunnel verbindet den Stadtteil St. Pauli mit der Insel Steinwerder. Er wurde zwischen 1907 und 1911 erbaut und war damals einer der ersten Straßentunnel weltweit. Bei dieser Tour führt euch Thomas Heidborn hinauf in die Kuppel des Kopfgebäudes auf der St.-Pauli-Seite und gedanklich zurück in die Zeit, als alles begann.
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## „Drunter durch“ - der Alte Elbtunnel ## „Drunter durch" — der Alte Elbtunnel
Der St. Pauli Elbtunnel verbindet den Stadtteil St. Pauli mit der Insel Steinwerder. Er wurde zwischen 1907 und 1911 erbaut und war damals einer der ersten Straßentunnel weltweit. Heute ist er touristische Attraktion, aber auch wichtiges Element für die Mobilität in der Stadt. Das Erscheinungsbild, die Konstruktion mit Lastenfahrstühlen für ganze Pferdefuhrwerke, das neogotische Design, einfach alles an diesem preisgekrönten Bauwerk ist Zeugnis für den Fortschritt in Technik und Infrastruktur seiner Zeit. Technikinteressierte erleben den Alten Elbtunnel als Zeugnis der Ingenieurskunst und das Innovationsstreben dieser Ära mit allen Sinnen. Der St. Pauli Elbtunnel verbindet den Stadtteil St. Pauli mit der Insel Steinwerder. Er wurde zwischen 1907 und 1911 erbaut und war damals einer der ersten Straßentunnel weltweit. Heute ist er eine touristische Attraktion, aber auch ein wichtiges Element für die Mobilität in der Stadt. Das Erscheinungsbild, die Konstruktion mit Lastenfahrstühlen für ganze Pferdefuhrwerke, das neogotische Design - einfach alles an diesem preisgekrönten Bauwerk ist ein Zeugnis für den Fortschritt in Technik und Infrastruktur seiner Zeit. Technikbegeisterte erleben den Alten Elbtunnel als ein Zeugnis der Ingenieurskunst und des Innovationsstrebens dieser Ära mit allen Sinnen.
![Das Fahrstuhlgebäude auf der Nordseite ©Andreas Schmidt-Wiethoff](./01_Andreas_Schmidt-Wiethoff.jpeg) ![Das Fahrstuhlgebäude auf der Nordseite ©Andreas Schmidt-Wiethoff](./01_Andreas_Schmidt-Wiethoff.jpeg)
![Der Tunnel ©Andreas Schmidt-Wiethoff](./02_Andreas_Schmidt-Wiethoff.jpeg) ![Der Tunnel ©Andreas Schmidt-Wiethoff](./02_Andreas_Schmidt-Wiethoff.jpeg)
## So weit, so bekannt ## So weit, so bekannt
Bei dieser Tour führt Euch Thomas Heidborn hinauf in die Kuppel des Kopfgebäudes auf der St.Pauli-Seite und gedanklich zurück in die Zeit, als alles begann. Er ist seit mehr als 39 Jahren Tunnelaufseher und kennt die Details und die Anekdoten aus dem FF. Es geht dann durch den Tunnel und er lenkt Eure Aufmerksamkeit auf die oft verborgenen Details. Im sonst nicht zugänglichen Schauraum, dem kleinen Museum auf der Südseite, seht Ihr Artefakte, historische Maschinen und ein großes, Profi-Modell der gesamten Anlage natürlich mit fahrenden Aufzügen. Die Tour endet mit einem begleiteten Blick über die Elbe auf St. Pauli, die Landungsbrücken, die Stadt Hamburg, die wir gerne „die schönste der Welt“ nennen. Bei dieser Tour führt euch Thomas Heidborn hinauf in die Kuppel des Kopfgebäudes auf der St.-Pauli-Seite und gedanklich zurück in die Zeit, als alles begann. Er ist seit mehr als 39 Jahren Tunnelaufseher und kennt die Details und die Anekdoten aus dem Effeff. Es geht dann durch den Tunnel und er lenkt eure Aufmerksamkeit auf die oft verborgenen Details. Im sonst nicht zugänglichen Schauraum, dem kleinen Museum auf der Südseite, seht ihr Artefakte, historische Maschinen und ein großes Profi-Modell der gesamten Anlage natürlich mit fahrenden Aufzügen. Die Tour endet mit einem Blick über die Elbe auf St. Pauli, die Landungsbrücken und den Rest der Stadt Hamburg, die wir gerne als „die schönste der Welt“ bezeichnen.
## Daten ## Daten
* Touren: * Touren:
* Tag 1 (27.12.) **17:15 Uhr** * Tag 1 (27.12.) **17:15 Uhr** in Deutsch
* Tag 2 (28.12.) **14:15 Uhr** in Englisch * Tag 2 (28.12.) **14:15 Uhr** in Englisch
* Tag 2 (28.12.) **18:15 Uhr** * Tag 2 (28.12.) **18:15 Uhr** in Deutsch
* Tag 3 (29.12.) **17:15 Uhr** * Tag 3 (29.12.) **17:15 Uhr** in Deutsch
* Dauer: 1,5 Stunden * Dauer: 1,5 Stunden
* Sprache: Deutsch, eine Tour auf Englisch * Sprache: 3 Touren in Deutsch, 1 Tour in Englisch
* Kosten: 19,00 € * Kosten: 19,00 €
* Treffen am Hackertours-Desk: **wie oben angegeben**. * Treffen am Hackertours-Desk: **wie oben angegeben**.
* Alternativ könnt ihr auch direkt zur Location kommen. In diesem Fall sagt uns bitte per Mail an [ticket@hackertours.hamburg.ccc.de](mailto:ticket@hackertours.hamburg.ccc.de) rechtzeitig Bescheid. Bitte seid **spätestens eine Stunde** nach der oben angegebenen Zeit an der Location: Alter Elbtunnel, Kopfgebäude bei den Personenaufzügen
* Location: St. Pauli Elbtunnel - https://www.hamburg.de/alter-elbtunnel/, direkt an den Hamburger Landungsbrücken (U+S Landungsbrücken) * Location: St. Pauli Elbtunnel - https://www.hamburg.de/alter-elbtunnel/, direkt an den Hamburger Landungsbrücken (U+S Landungsbrücken)
* Veranstalter: prima events GmbH * Veranstalter: prima events GmbH
* Wichtig: Die Kuppel kann nur über die Treppen erreicht werden und ist nicht barrierefrei. Eine Teilnahme ist trotzdem möglich. Die zurückzulegenden Wege ab/zum Treffpunkt summieren sich auf ca. 1.500 Meter. Tunnel und Schauraum sind barrierearm. * Wichtig: Die Kuppel kann nur über die Treppen erreicht werden und ist nicht barrierefrei. Eine Teilnahme ist in den anderen Teilen der Tour trotzdem möglich. Die zurückzulegenden Wege ab/zum Treffpunkt summieren sich auf ca. 1.500 Meter. Tunnel und Schauraum sind barrierearm.
* Credit: © HPA, Andreas Schmidt-Wiethoff * Credit: © HPA, Andreas Schmidt-Wiethoff

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title: '38c3 Old Elbe Tunnel' title: '38c3 Old Elbe Tunnel'
date: 2024-10-31T09:00:00+01:00 date: 2024-10-31T09:00:00+01:00
summary: | summary: |
Look behind the curtain: the St. Pauli Elbtunnel connects the St. Pauli neighborhood with Steinwerder island. It was built between 1907 and 1911, and was one of the first road tunnels in the world. On this tour, Thomas Heidborn takes you to the cupola of the head building on the St. Pauli side and mentally back to the time where it all began. A look behind the scenes: The St. Pauli Elbe tunnel connects the St. Pauli district with Steinwerder island. It was built between 1907 and 1911 and was one of the first road tunnels in the world at that time. On this tour, Thomas Heidborn takes you up to the cupola of the head building on the St. Pauli side and mentally back to the time when it all began.
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## ”Down under”—the Old Elbe Tunnel ## ”Down below” — the Old Elbe Tunnel
The St. Pauli Elbtunnel connects the St. Pauli neighborhood with Steinwerder island. It was built between 1907 and 1911, and was one of the first road tunnels in the world. Today, it is a tourist attraction, but also an important cornerstone for mobility in the city. The appearance, the construction of the elevators to take whole horse carriages, the neo gothic design, simply everything about this award-winning building is testament to the progress of technology and infrastructure of its time. Technology nerds experience the Old Elbe Tunnel as a witness of engineering art and the pursuit of innovation of this time with all their senses. The St. Pauli Elbe Tunnel connects the St. Pauli district with the island of Steinwerder. It was built between 1907 and 1911 and was one of the first road tunnels in the world at that time. Today, it is a tourist attraction as well as an important element for mobility in the city. The appearance, the construction with cargo elevators for entire horse-drawn carriages, the neo-Gothic design—everything about this award-winning building testifies to the technological and infrastructural progress of its time. Technology enthusiasts experience the Old Elbe Tunnel as a testament to engineering art and the spirit of innovation of that era with all their senses.
![The evelator building on the north bank ©Andreas Schmidt-Wiethoff](./01_Andreas_Schmidt-Wiethoff.jpeg) ![The evelator building on the north side ©Andreas Schmidt-Wiethoff](./01_Andreas_Schmidt-Wiethoff.jpeg)
![The tunnel ©Andreas Schmidt-Wiethoff](./02_Andreas_Schmidt-Wiethoff.jpeg) ![The tunnel ©Andreas Schmidt-Wiethoff](./02_Andreas_Schmidt-Wiethoff.jpeg)
## So far, so good ## So far, so familiar
On this tour, Thomas Heidborn takes you up to the cupola of the head building on the St. Pauli side and mentally back to the time when it all began. He has been the tunnel supervisor for more than 39 years and knows the details and anecdotes like the back of his hand. You will go through the tunnel, and he will draw your attention to many of the often-hidden details. In the otherwise inaccessible showroom, the small museum on the south side, you will see artifacts, historic machinery, and a large professional model of the entire facility—with moving elevators, of course. The tour concludes with a view across the Elbe River toward St. Pauli, the Landungsbrücken jetties and the rest of the city of Hamburg, which we like to call "the most beautiful city in the world".
On this tour, Thomas Heidborn takes you to the cupola of the head building on the St. Pauli side and mentally back to the time where it all began. He has been tunnel supervisor for more than 39 years and knows the details and the stories like the back of his hand. He will take you through the tunnel and direct your attention to many of the hidden details. In the show room, the small museum on the southern side, not usually open, you can see artifacts, historic machinery and a large professional model of the entire facility—of course with moving elevators. The tour completes with a view of the Elbe river across from St. Pauli, the Landungsbrücken jetties, and the City of Hamburg, which we like to call the most beautiful in the world.
## Details ## Details
* Tours: * Tours:
* Day 1 (27.12.) **17:15 hours** * Day 1 (27 December) **17:15** in German
* Day 2 (28.12.) **14:15 hours** in English * Day 2 (28 December) **14:15** in English
* Day 2 (28.12.) **18:15 hours** * Day 2 (28 December) **18:15** in German
* Day 3 (29.12.) **17:15 hours** * Day 3 (29 December) **17:15** in German
* Duration: 1,5 hours * Duration: 1.5 hours
* Language: German, one tour in English * Language: three tours in German, one tour in English
* Meet at Hackertours Desk: **at time given above** * Meeting time at Hackertours Desk: **as mentioned above**
* Alternatively, you can come to the location directly. In this case, please let us know by writing us at [ticket@hackertours.hamburg.ccc.de](mailto:ticket@hackertours.hamburg.ccc.de). Please arrive at the location **no later than one hour** after the time given above. We will be meeting at the passenger elevators at the head building. * Cost: €19.00
* Cost: 19.00 €
* Location: St. Pauli Elbtunnel - https://www.hamburg.de/alter-elbtunnel/, directly at Hamburger Landungsbrücken (U+S Landungsbrücken) * Location: St. Pauli Elbtunnel - https://www.hamburg.de/alter-elbtunnel/, directly at Hamburger Landungsbrücken (U+S Landungsbrücken)
* Operator: prima events GmbH * Operator: prima events GmbH
* Important: The cupola can only be reached by stairs and is not accessible. You can take part in all other parts of the tour. The entire tour encompasses walking about 1,500m. Tunnel and exhibition room are mostly accessible. * Important: The cupola can only be reached by stairs and is not barrier-free. Participation is still possible in the other parts of the tour. The walking distance from/to the meeting point is about 1,500 m (4,921.3 ft). The tunnel and showroom are mostly accessible.
* Credit: © HPA, Andreas Schmidt-Wiethoff * Credit: © HPA, Andreas Schmidt-Wiethoff