Compare commits
30 commits
Author | SHA1 | Date | |
---|---|---|---|
seranne | a1b3c6a021 | ||
seranne | 62436fb1d1 | ||
seranne | e9ab08e57f | ||
seranne | 018fe51e3f | ||
seranne | 1900ff509b | ||
seranne | c863ec9bb5 | ||
Stefan Bethke | 624e33b78b | ||
Stefan Bethke | 0d4753fc5e | ||
2d42b95983 | |||
852481249e | |||
Art | ba471e9219 | ||
seranne | c61bef51b5 | ||
jockel | 5d71e731c0 | ||
Stefan Bethke | 1ed4381ea8 | ||
Stefan Bethke | b99aef4347 | ||
Stefan Bethke | 75aad9c32c | ||
seranne | 16153ad49f | ||
seranne | 1fbc2fd8a4 | ||
Stefan Bethke | 3fdcf437b1 | ||
Stefan Bethke | 2bb48fc34d | ||
seranne | fa3d1818cd | ||
Stefan Bethke | 1a248e6880 | ||
Stefan Bethke | ac0dd3f28b | ||
stb | ad19359a01 | ||
stb | 84c0ba893a | ||
stb | 03a8a17afa | ||
stb | 8cf7c6cb27 | ||
stb | 4550ae33c2 | ||
Renovate | 18218493cc | ||
Renovate | 7e5a65bc14 |
|
@ -73,7 +73,7 @@ jobs:
|
||||||
run: |
|
run: |
|
||||||
rsync -v -r --delete -e "ssh -i deploykey.priv -o 'UserKnownHostsFile ./known_hosts'" public/ ht-ccchh-website-deploy@public-web-static-intern.hamburg.ccc.de:/var/www/hackertours.hamburg.ccc.de/
|
rsync -v -r --delete -e "ssh -i deploykey.priv -o 'UserKnownHostsFile ./known_hosts'" public/ ht-ccchh-website-deploy@public-web-static-intern.hamburg.ccc.de:/var/www/hackertours.hamburg.ccc.de/
|
||||||
|
|
||||||
- uses: actions/upload-artifact@v3
|
- uses: actions/upload-artifact@v4
|
||||||
if: github.event_name == 'pull_request'
|
if: github.event_name == 'pull_request'
|
||||||
with:
|
with:
|
||||||
name: website-build
|
name: website-build
|
||||||
|
|
|
@ -1,4 +1,4 @@
|
||||||
FROM docker.io/nginx:1.27.1-bookworm
|
FROM docker.io/nginx:1.27.2-bookworm
|
||||||
|
|
||||||
RUN rm -rf /usr/share/nginx/html && mkdir -p /usr/share/nginx/html
|
RUN rm -rf /usr/share/nginx/html && mkdir -p /usr/share/nginx/html
|
||||||
COPY public /usr/share/nginx/html
|
COPY public /usr/share/nginx/html
|
|
@ -23,8 +23,8 @@ Diese Touren bieten wir zum 38c3 Chaos Communication Congress an:
|
||||||
| 13:00 | 13:00 [NDR](ndr) | 13:30 [Hafenrundfahrt](alternative-harbor-cruise) | 13:30 [Hafenrundfahrt](alternative-harbor-cruise) |
|
| 13:00 | 13:00 [NDR](ndr) | 13:30 [Hafenrundfahrt](alternative-harbor-cruise) | 13:30 [Hafenrundfahrt](alternative-harbor-cruise) |
|
||||||
| | | | 13:45 [Electrum](electrum) |
|
| | | | 13:45 [Electrum](electrum) |
|
||||||
| 14:00 | 14:30 [XFEL](xfel) | 14:15 [Alter Elbtunnel](alter-elbtunnel) en | 14:00 [Energiebunker](energiebunker) |
|
| 14:00 | 14:30 [XFEL](xfel) | 14:15 [Alter Elbtunnel](alter-elbtunnel) en | 14:00 [Energiebunker](energiebunker) |
|
||||||
| | | 14:45 [MS Stubnitz](chaostrawler) | 14:45 [Electrum](electrum) |
|
| | | | 14:45 [Electrum](electrum) |
|
||||||
| 15:00 | | | 15:00 [Energiebunker](energiebunker) |
|
| 15:00 | 15:30 [NDR](ndr) | | 15:00 [Energiebunker](energiebunker) |
|
||||||
| 16:00 | 16:00 [Gängeviertel](gaengeviertel) | 16:00 [Gängeviertel](gaengeviertel) | 16:00 [Gängeviertel](gaengeviertel) |
|
| 16:00 | 16:00 [Gängeviertel](gaengeviertel) | 16:00 [Gängeviertel](gaengeviertel) | 16:00 [Gängeviertel](gaengeviertel) |
|
||||||
| 17:00 | 17:15 [Alter Elbtunnel](alter-elbtunnel) | 17:15 [Tour der Giganten](tour-der-giganten) | 17:15 [Alter Elbtunnel](alter-elbtunnel) |
|
| 17:00 | 17:15 [Alter Elbtunnel](alter-elbtunnel) | 17:15 [Tour der Giganten](tour-der-giganten) | 17:15 [Alter Elbtunnel](alter-elbtunnel) |
|
||||||
| 18:00 | 18:15 [Miwula](miwula) | 18:00 [Alter Elbtunnel](alter-elbtunnel) de | 18:15 [Miwula](miwula) |
|
| 18:00 | 18:15 [Miwula](miwula) | 18:00 [Alter Elbtunnel](alter-elbtunnel) de | 18:15 [Miwula](miwula) |
|
||||||
|
|
|
@ -7,8 +7,8 @@ summary: |
|
||||||
|
|
||||||
Wir entdecken Hamburg von seiner schönsten Seite - an Bord des ältesten und einzigen, echten Alsterdampfers, der „St. Georg“ von 1876. Die Crew, bestehend aus dem Kapitän, dem Maschinisten und dem Kondukteur, schippert mit uns auf dem originalgetreu restaurierten Dampfschiff „St. Georg“ in eine längst vergangene Zeit.
|
Wir entdecken Hamburg von seiner schönsten Seite - an Bord des ältesten und einzigen, echten Alsterdampfers, der „St. Georg“ von 1876. Die Crew, bestehend aus dem Kapitän, dem Maschinisten und dem Kondukteur, schippert mit uns auf dem originalgetreu restaurierten Dampfschiff „St. Georg“ in eine längst vergangene Zeit.
|
||||||
|
|
||||||
![@ Wolfgang Meinhart, Hamburg](./Alsterdampfer1.jpg)
|
![Alsterdampfer "St. Georg" am Jungfernstieg, Anleger 7; im Hintergrund die Lombardsbrücke](./Alsterdampfer1.jpg "© Wolfgang Meinhart, Hamburg")
|
||||||
![@ Jan van der Crabben](./Alsterdampfer2.jpg)
|
![Blick auf die abendliche, hell erleuchtete Binnenalster und den Jungfernstieg; im Vordergrund die Alsterfontaine](./Alsterdampfer2.jpg "© Jan van der Crabben")
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
## Rundfahrt über die Alster mit Blick auf die nächtliche Skyline
|
## Rundfahrt über die Alster mit Blick auf die nächtliche Skyline
|
||||||
|
|
|
@ -6,11 +6,11 @@ summary: |
|
||||||
---
|
---
|
||||||
|
|
||||||
## „Drunter durch“ – der Alte Elbtunnel
|
## „Drunter durch“ – der Alte Elbtunnel
|
||||||
Der St. Pauli Elbtunnel verbindet den Stadtteil St. Pauli mit der Insel Steinwerder. Er wurde zwischen 1907 und 1911 erbaut und war damals einer der ersten Straßentunnel weltweit. Heute ist er eine touristische Attraktion, aber auch ein wichtiges Element für die Mobilität in der Stadt. Das Erscheinungsbild, die Konstruktion mit Lastenfahrstühlen für ganze Pferdefuhrwerke, das neogotische Design – einfach alles an diesem preisgekrönten Bauwerk ist ein Zeugnis für den Fortschritt in Technik und Infrastruktur seiner Zeit. Technikinteressierte erleben den Alten Elbtunnel als Zeugnis der Ingenieurskunst und des Innovationsstrebens dieser Ära mit allen Sinnen.=======
|
Der St. Pauli Elbtunnel verbindet den Stadtteil St. Pauli mit der Insel Steinwerder. Er wurde zwischen 1907 und 1911 erbaut und war damals einer der ersten Straßentunnel weltweit. Heute ist er eine touristische Attraktion, aber auch ein wichtiges Element für die Mobilität in der Stadt. Das Erscheinungsbild, die Konstruktion mit Lastenfahrstühlen für ganze Pferdefuhrwerke, das neogotische Design – einfach alles an diesem preisgekrönten Bauwerk ist ein Zeugnis für den Fortschritt in Technik und Infrastruktur seiner Zeit. Technikinteressierte erleben den Alten Elbtunnel als Zeugnis der Ingenieurskunst und des Innovationsstrebens dieser Ära mit allen Sinnen.
|
||||||
|
|
||||||
![Das Fahrstuhlgebäude auf der Nordseite ©Andreas Schmidt-Wiethoff](./01_Andreas_Schmidt-Wiethoff.jpeg)
|
![Das Fahrstuhlgebäude auf der Nordseite](./01_Andreas_Schmidt-Wiethoff.jpeg "© Andreas Schmidt-Wiethoff")
|
||||||
|
|
||||||
![Der Tunnel ©Andreas Schmidt-Wiethoff](./02_Andreas_Schmidt-Wiethoff.jpeg)
|
![Der Tunnel](./02_Andreas_Schmidt-Wiethoff.jpeg "© Andreas Schmidt-Wiethoff")
|
||||||
|
|
||||||
## So weit, so bekannt
|
## So weit, so bekannt
|
||||||
Bei dieser Tour führt euch Thomas Heidborn hinauf in die Kuppel des Kopfgebäudes auf der St.-Pauli-Seite und gedanklich zurück in die Zeit, als alles begann. Er ist seit mehr als 39 Jahren Tunnelaufseher und kennt die Details und die Anekdoten aus dem Effeff. Es geht dann durch den Tunnel, und er lenkt eure Aufmerksamkeit auf die oft verborgenen Details. Im sonst nicht zugänglichen Schauraum, dem kleinen Museum auf der Südseite, seht ihr Artefakte, historische Maschinen und ein großes Profi-Modell der gesamten Anlage – natürlich mit fahrenden Aufzügen. Die Tour endet mit einem begleiteten Blick über die Elbe auf St. Pauli, die Landungsbrücken und die Stadt Hamburg, die wir gerne „die schönste der Welt“ nennen.
|
Bei dieser Tour führt euch Thomas Heidborn hinauf in die Kuppel des Kopfgebäudes auf der St.-Pauli-Seite und gedanklich zurück in die Zeit, als alles begann. Er ist seit mehr als 39 Jahren Tunnelaufseher und kennt die Details und die Anekdoten aus dem Effeff. Es geht dann durch den Tunnel, und er lenkt eure Aufmerksamkeit auf die oft verborgenen Details. Im sonst nicht zugänglichen Schauraum, dem kleinen Museum auf der Südseite, seht ihr Artefakte, historische Maschinen und ein großes Profi-Modell der gesamten Anlage – natürlich mit fahrenden Aufzügen. Die Tour endet mit einem begleiteten Blick über die Elbe auf St. Pauli, die Landungsbrücken und die Stadt Hamburg, die wir gerne „die schönste der Welt“ nennen.
|
||||||
|
|
|
@ -9,9 +9,9 @@ Hafenrundfahrt „Von Schatzkisten und Pfeffersäcken” – Der Hamburger Hafen
|
||||||
|
|
||||||
Woher stammt unser Kaffee, wo verbirgt sich das weltweit größte Lager für Orientteppiche und wieso hat das bitterarme Liberia eine der größten Handelsflotten? Eine Fahrt hinter die Kulisse aus Backsteinmauern und Containerbrücken. Es geht um Kaffee und Kakao, Sojabohnen und Bananen, Jeans und Rüstungsgüter.
|
Woher stammt unser Kaffee, wo verbirgt sich das weltweit größte Lager für Orientteppiche und wieso hat das bitterarme Liberia eine der größten Handelsflotten? Eine Fahrt hinter die Kulisse aus Backsteinmauern und Containerbrücken. Es geht um Kaffee und Kakao, Sojabohnen und Bananen, Jeans und Rüstungsgüter.
|
||||||
|
|
||||||
!["HMM Dublin" and Evergreens "Ever Greet". Wikipedia-User CC BY-SA 4.0 Shotbyp4ul](hafenrundfahrt1.jpg)
|
!["HMM Dublin" und Evergreens "Ever Greet"](hafenrundfahrt1.jpg "Wikipedia-User CC BY-SA 4.0 Shotbyp4ul")
|
||||||
|
|
||||||
![Speicherstadtrathaus. Wikipedia-User CC BY-SA 3.0 Magnus Manske](hafenrundfahrt2.jpg)
|
![Speicherstadtrathaus](hafenrundfahrt2.jpg "Wikipedia-User CC BY-SA 3.0 Magnus Manske")
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
Die Fahrt veranschaulicht die Hintergründe des Welthandels mit Afrika, Asien und Lateinamerika. Sie erklärt, warum Kaffee und Kakao so billig geworden sind, warum Schrott ein Exportschlager ist und wer an dem extrem ungleichen Handel zwischen Nord und Süd verdient.
|
Die Fahrt veranschaulicht die Hintergründe des Welthandels mit Afrika, Asien und Lateinamerika. Sie erklärt, warum Kaffee und Kakao so billig geworden sind, warum Schrott ein Exportschlager ist und wer an dem extrem ungleichen Handel zwischen Nord und Süd verdient.
|
||||||
|
|
|
@ -1,24 +1,24 @@
|
||||||
---
|
---
|
||||||
title: '38c3 MS Stubnitz Kultur.Raumschiff'
|
title: '38c3 MS Stubnitz Kultur.Raumschiff'
|
||||||
date: 2024-11-30T09:00:00+01:00
|
date: 2024-10-31T09:00:00+01:00
|
||||||
summary: |
|
summary: |
|
||||||
Wo befand sich das Teleshop-Studio der rc3? Wie sieht ein Schiff der DDR-Hochsee-Fischfangflotte von innen aus? Welche Technik hält das Schiff bis heute als gemeinnütziges, partizipatives "Kultur.Raumschiff" über Wasser und auf der Sichtfläche Hamburgs? Kommt vorbei für eine Tour auf dem Motorschiff Stubnitz und sehet, höret und staunet!
|
Wo befand sich das Teleshop-Studio der rc3? Wie sieht ein Schiff der DDR-Hochsee-Fischfangflotte von innen aus? Welche Technik hält das Schiff bis heute als gemeinnütziges, partizipatives "Kultur.Raumschiff" über Wasser und auf der Sichtfläche Hamburgs? Kommt vorbei für eine Tour auf dem Motorschiff Stubnitz und sehet, höret und staunet!
|
||||||
---
|
---
|
||||||
|
|
||||||
Wo befand sich das Teleshop-Studio der rc3? Wie sieht ein Schiff der DDR-Hochsee-Fischfangflotte von innen aus? Welche Technik hält das Schiff bis heute als gemeinnütziges, partizipatives "Kultur.Raumschiff" über Wasser und auf der Sichtfläche Hamburgs? Kommt vorbei für eine Tour auf dem Motorschiff Stubnitz und sehet, höret und staunet!
|
Wo befand sich das Teleshop-Studio der rc3? Wie sieht ein Schiff der DDR-Hochsee-Fischfangflotte von innen aus? Welche Technik hält das Schiff bis heute als gemeinnütziges, partizipatives "Kultur.Raumschiff" über Wasser und auf der Sichtfläche Hamburgs? Kommt vorbei für eine Tour auf dem Motorschiff Stubnitz und sehet, höret und staunet!
|
||||||
|
|
||||||
![Die MS Stubnitz Kultur.Raumschiff an ihrem Liegeplatz in der Hafencity](stubnitz_hauke_dressler_liegeplatz_stubnitz_elbbrücken_web.jpg)
|
![Die Brücke der MS Stubnitz Kultur.Raumschiff](stubnitz1.jpg "© Workshop HS Karlsruhe")
|
||||||
![Die Brücke der MS Stubnitz Kultur.Raumschiff](stubnitz_bruecke_workshop_hs_Karlsruhe.jpg)
|
![Die MS Stubnitz Kultur.Raumschiff an ihrem Liegeplatz in der Hafencity](stubnitz2.jpg "© Hauke Dressler")
|
||||||
|
|
||||||
Das Motorschiff Stubnitz wurde 1964 als Kühl- und Transportschiff in Stralsund gebaut. Nach der Wiedervereinigung von Ost- und Westdeutschland wurde es 1992 zum mobilen, gemeinnützigen und internationalen Kunst- und Kulturschiff umgebaut. Seitdem war es in über 20 Hafenstädten Europa's als schwimmender Kulturort aktiv. Seit 2003 steht es unter Denkmalschutz. Heute ist es eines der ältesten technisch authentischen, maritimen Fahrzeuge dieser Größe, das noch hochseetauglich ist. An Bord finden regelmäßig Konzerte, Parties, Lesungen, Performances und Corporate Events statt. Bei diesem Rundgang führen euch Crewmitglieder durch die sonst verschlossenen Teile des 80 Meter langen Schiffes. Ihr könnt mehrere Räume besichtigen, z. B. den Maschinenraum, Funkraum, "Serverraum", diverse Kammern (nahezu in ihrem Originalzustand), die Laderäume, die Brücke sowie die Veranstaltungsräume und das ehemalige Teleshop-Studio.
|
Das Motorschiff Stubnitz wurde 1964 als Kühl- und Transportschiff in Stralsund gebaut. Nach der Wiedervereinigung von Ost- und Westdeutschland wurde es 1992 zum mobilen, gemeinnützigen und internationalen Kunst- und Kulturschiff umgebaut. Seitdem war es in über 20 Hafenstädten Europa's als schwimmender Kulturort aktiv. Seit 2003 steht es unter Denkmalschutz. Heute ist es eines der ältesten technisch authentischen, maritimen Fahrzeuge dieser Größe, das noch hochseetauglich ist. An Bord finden regelmäßig Konzerte, Parties, Lesungen, Performances und Corporate Events statt. Bei diesem Rundgang führen euch Crewmitglieder durch die sonst verschlossenen Teile des 80 Meter langen Schiffes. Ihr könnt mehrere Räume besichtigen, z. B. den Maschinenraum, Funkraum, "Serverraum", diverse Kammern (nahezu in ihrem Originalzustand), die Laderäume, die Brücke sowie die Veranstaltungsräume und das ehemalige Teleshop-Studio.
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
## Daten
|
## Daten
|
||||||
* Tag 2 (28.12.) **14:45 Uhr**
|
* Tage und Zeiten werden noch geklärt
|
||||||
* Dauer: 1 Stunde
|
* Dauer: 1 Stunde
|
||||||
* Sprache: Deutsch; Englisch mit Einschränkungen
|
* Sprache: Deutsch; Englisch mit Einschränkungen
|
||||||
* Kosten: 15,00 €
|
* Kosten: TBD
|
||||||
* Treffen am Hackertours-Desk: **14:45 Uhr**
|
* Treffen am Hackertours-Desk: **TBD**
|
||||||
* Location: [MS Stubnitz](https://www.stubnitz.com), U + S Elbbrücken
|
* Location: [MS Stubnitz](https://www.stubnitz.com), U + S Elbbrücken
|
||||||
* Veranstalter: Motorschiff Stubnitz e.V.
|
* Veranstalter: Motorschiff Stubnitz e.V.
|
||||||
* Barrierefreiheit: Schiff ist nicht barreriefrei, viele Stufen, schmale Treppen etc.
|
* Barrierefreiheit: Das Schiff ist nicht barrierefrei. Es gibt viele Stufen, schmale Treppen, unebenen Untergrund, etc.
|
||||||
|
|
Before Width: | Height: | Size: 196 KiB After Width: | Height: | Size: 196 KiB |
Before Width: | Height: | Size: 234 KiB After Width: | Height: | Size: 234 KiB |
|
@ -6,8 +6,8 @@ summary: |
|
||||||
---
|
---
|
||||||
Die Curious Community Labs sind ein offenes Labor im Herzen Hamburgs, in dem ihr Experimente zu den Themen Biotechnologie sowie Umwelt- und Klimaschutz durchführen könnt. Hier könnt ihr Wasser- und Bodenproben analysieren, biologische Kunststoffe entwickeln, Kompostierung erforschen, Kreisläufe entwerfen, aquaponische Systeme und Gewächshäuser bauen sowie Pilze züchten. Es gilt das Prinzip der "Offenen Wissenschaft": Die Daten und Forschungsergebnisse werden im Internet transparent gemacht und stehen allen interessierten Menschen zur Verfügung.
|
Die Curious Community Labs sind ein offenes Labor im Herzen Hamburgs, in dem ihr Experimente zu den Themen Biotechnologie sowie Umwelt- und Klimaschutz durchführen könnt. Hier könnt ihr Wasser- und Bodenproben analysieren, biologische Kunststoffe entwickeln, Kompostierung erforschen, Kreisläufe entwerfen, aquaponische Systeme und Gewächshäuser bauen sowie Pilze züchten. Es gilt das Prinzip der "Offenen Wissenschaft": Die Daten und Forschungsergebnisse werden im Internet transparent gemacht und stehen allen interessierten Menschen zur Verfügung.
|
||||||
|
|
||||||
![Glashaus der Curious Community Labs](CCL-Glass-House.jpg)
|
![Glashaus der Curious Community Labs](CCL-Glass-House.jpg "© Curious Community Labs e. V.")
|
||||||
![Labor der Curious Community Labs](CCL-Lab.jpg)
|
![Labor der Curious Community Labs](CCL-Lab.jpg "© Dörte Kröger Photography")
|
||||||
|
|
||||||
## Führung und Erfahrungs-, Wissens- und Ideenaustausch
|
## Führung und Erfahrungs-, Wissens- und Ideenaustausch
|
||||||
|
|
||||||
|
|
|
@ -19,9 +19,9 @@ Ihr habt die [Remote Stellwerk Experience](https://media.ccc.de/search/?q=Remote
|
||||||
selbst Hand an reale Stellwerksanlagen anlegen und virtuelle Züge als
|
selbst Hand an reale Stellwerksanlagen anlegen und virtuelle Züge als
|
||||||
Fahrdienstleiter\*in durch die Anlage schicken?
|
Fahrdienstleiter\*in durch die Anlage schicken?
|
||||||
|
|
||||||
![Der Hof mit Feldbahn](lokschuppen_hof.jpeg)
|
![Der Hof mit Feldbahn](lokschuppen_hof.jpeg "© Verein Verkehrsamateure und Museumsbahn e. V.")
|
||||||
|
|
||||||
![Das Stellwerk während der Remote Stellwerk Experience](lokschuppen_stellwerk.jpeg)
|
![Das Stellwerk während der Remote Stellwerk Experience](lokschuppen_stellwerk.jpeg "© Verein Verkehrsamateure und Museumsbahn e. V.")
|
||||||
|
|
||||||
Im Eisenbahnmuseum Lokschuppen Aumühle hat der Verein Verkehrsamateure
|
Im Eisenbahnmuseum Lokschuppen Aumühle hat der Verein Verkehrsamateure
|
||||||
und Museumsbahn e. V. Fahrzeuge aus 150 Jahren Eisenbahngeschichte rund
|
und Museumsbahn e. V. Fahrzeuge aus 150 Jahren Eisenbahngeschichte rund
|
||||||
|
|
|
@ -9,13 +9,14 @@ Das electrum ist Hamburg's Museum der Elektrizität und Technik im Harburger Bin
|
||||||
|
|
||||||
Ihr müsst kein Technik-Fan sein, um in der einzigartigen Sammlung des electrum's interessante und kuriose elektrische Geräte von einst zu entdecken. Garantiert werdet ihr hier altvertraute, einst alltägliche und längst vergessene Artikel finden. So könnt ihr Oma's Radio, einen bonbonfarbenen Haartrockner, eine Schwarzweiß-Fernsehtruhe oder einen Klappentoaster und vieles mehr bewundern. Darüber hinaus gibt es vom Siemens-Dynamo bis zur »schwebenden Bratpfanne« viel Erstaunliches und Unbekanntes aus der Welt der Elektrizität zu entdecken.
|
Ihr müsst kein Technik-Fan sein, um in der einzigartigen Sammlung des electrum's interessante und kuriose elektrische Geräte von einst zu entdecken. Garantiert werdet ihr hier altvertraute, einst alltägliche und längst vergessene Artikel finden. So könnt ihr Oma's Radio, einen bonbonfarbenen Haartrockner, eine Schwarzweiß-Fernsehtruhe oder einen Klappentoaster und vieles mehr bewundern. Darüber hinaus gibt es vom Siemens-Dynamo bis zur »schwebenden Bratpfanne« viel Erstaunliches und Unbekanntes aus der Welt der Elektrizität zu entdecken.
|
||||||
|
|
||||||
![Museum electrum in Hamburg-Harburg, cc-by-sa NordNordWest](Electrum_Hamburg-Harburg.nnw.jpg)
|
![Museum electrum in Hamburg-Harburg](Electrum_Hamburg-Harburg.nnw.jpg "CC BY-SA 3.0 DE, NordNordWest")
|
||||||
|
Lizenz: (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/de/legalcode)
|
||||||
|
|
||||||
Das Museum wird von einem Verein geführt und unterstützt. Ihr seid herzlich dazu eingeladen, den Verein ebenfalls, entweder aktiv oder passiv, zu unterstützen, z. B. in [Form einer Vereinsmitgliedschaft](https://www.electrum-hamburg.de/content/download/71/298?version=2).
|
Das Museum wird von einem Verein geführt und unterstützt. Ihr seid herzlich dazu eingeladen, den Verein ebenfalls, entweder aktiv oder passiv, zu unterstützen, z. B. in [Form einer Vereinsmitgliedschaft](https://www.electrum-hamburg.de/content/download/71/298?version=2).
|
||||||
|
|
||||||
# Daten
|
# Daten
|
||||||
* Tag 3 (27.12.) **13:45 Uhr** Deutsch
|
* Tag 3 (29.12.) **13:45 Uhr** Deutsch
|
||||||
* Tag 3 (27.12.) **14:45 Uhr** Englisch
|
* Tag 3 (29.12.) **14:45 Uhr** Englisch
|
||||||
* Dauer: 1 Stunde
|
* Dauer: 1 Stunde
|
||||||
* Spache: Deutsch; Englisch
|
* Spache: Deutsch; Englisch
|
||||||
* Kosten: 4,00 € - bitte zahlt vor Ort, um unnötige Buchungskosten zu vermeiden. Die Führung ist im Preis enthalten.
|
* Kosten: 4,00 € - bitte zahlt vor Ort, um unnötige Buchungskosten zu vermeiden. Die Führung ist im Preis enthalten.
|
||||||
|
|
|
@ -7,9 +7,9 @@ summary: |
|
||||||
|
|
||||||
Ein Leuchtturm der Energiewende: Viel zu lange war der alte Flakbunker in Wilhelmsburg ein architektonischer Schandfleck. Heute ist das ehemalige Kriegsbauwerk ein weltweit einzigartiges Beispiel für den innovativen Umgang mit erneuerbaren Energien und ein Vorreiter für andere regionale Kraftwerke weltweit. Beim Rundgang durch das Gebäude erfahrt ihr mehr über die Entwicklung des Energiebunkers vom Kriegsbauwerk hin zu einem innovativen Leuchtturmprojekt der Energiewende. Im Anschluss könnt ihr im Café vju den unvergleichlichen Panoramablick über die Stadt Hamburg genießen.
|
Ein Leuchtturm der Energiewende: Viel zu lange war der alte Flakbunker in Wilhelmsburg ein architektonischer Schandfleck. Heute ist das ehemalige Kriegsbauwerk ein weltweit einzigartiges Beispiel für den innovativen Umgang mit erneuerbaren Energien und ein Vorreiter für andere regionale Kraftwerke weltweit. Beim Rundgang durch das Gebäude erfahrt ihr mehr über die Entwicklung des Energiebunkers vom Kriegsbauwerk hin zu einem innovativen Leuchtturmprojekt der Energiewende. Im Anschluss könnt ihr im Café vju den unvergleichlichen Panoramablick über die Stadt Hamburg genießen.
|
||||||
|
|
||||||
![Der ursprüngliche Flakturm](energiebunker-Flakturm_Wilhelmsburg.jpg)
|
![Der ursprüngliche Flakturm](energiebunker-Flakturm_Wilhelmsburg.jpg "gemeinfrei - Wikipedia-User Seebeer")
|
||||||
|
|
||||||
![Der umgebaute Energiebunker](energiebunker_fassade_schraegansicht_teaser.jpg)
|
![Der umgebaute Energiebunker](energiebunker_fassade_schraegansicht_teaser.jpg "")
|
||||||
|
|
||||||
### Geschichte und Metamorphose
|
### Geschichte und Metamorphose
|
||||||
Noch vor wenigen Jahren bot sich den Menschen in der Neuhöfer Straße ein Bild aus einer dunklen Vergangenheit: Auf einer Fläche, die fast dreieinhalb Fußballfelder umfasst, ragte ein umzäunter dunkelgrau-schwarzer Betonklotz 42 Meter in den Himmel - ein Relikt aus dem Zweiten Weltkrieg. Da stand dieser Flakbunker, der mit seiner zerschundenen Fassade von Not, Angst und der Sinnlosigkeit des Krieges erzählte, ohne ins Hier und Jetzt zu passen.
|
Noch vor wenigen Jahren bot sich den Menschen in der Neuhöfer Straße ein Bild aus einer dunklen Vergangenheit: Auf einer Fläche, die fast dreieinhalb Fußballfelder umfasst, ragte ein umzäunter dunkelgrau-schwarzer Betonklotz 42 Meter in den Himmel - ein Relikt aus dem Zweiten Weltkrieg. Da stand dieser Flakbunker, der mit seiner zerschundenen Fassade von Not, Angst und der Sinnlosigkeit des Krieges erzählte, ohne ins Hier und Jetzt zu passen.
|
||||||
|
|
|
@ -9,15 +9,18 @@ summary: |
|
||||||
|
|
||||||
Die Rote Flora ist ein Kultur- und Politikzentrum im Stadtteil Sternschanze in Hamburg. Die Rote Flora steht für (post-)autonome Politikformen, wird strömungsübergreifend genutzt und ist überregional bekannt. Seit November 1989 gelingt es der Roten Flora, den Besetztstatus und den unkommerziellen Charakter zu bewahren. Auf unserem Rundgang durch das Haus erzählen wir von der Geschichte des Projekts und zeigen euch die unterschiedlichen Nutzungsmöglichkeiten, die das Haus bietet.
|
Die Rote Flora ist ein Kultur- und Politikzentrum im Stadtteil Sternschanze in Hamburg. Die Rote Flora steht für (post-)autonome Politikformen, wird strömungsübergreifend genutzt und ist überregional bekannt. Seit November 1989 gelingt es der Roten Flora, den Besetztstatus und den unkommerziellen Charakter zu bewahren. Auf unserem Rundgang durch das Haus erzählen wir von der Geschichte des Projekts und zeigen euch die unterschiedlichen Nutzungsmöglichkeiten, die das Haus bietet.
|
||||||
|
|
||||||
![Außenansicht der Roten Flora](Flora_aussen.jpeg)
|
![Außenansicht der Roten Flora](Flora_aussen.jpeg "CC BY-SA 4.0 Frank Schwichtenberg")
|
||||||
|
Quelle:
|
||||||
|
[Quellldatei auf Wikimedia Commons](https://commons.wikimedia.org/wiki/File:G-20_-_Hamburg_Schulterblatt_Rote_Flora_06.jpg)
|
||||||
|
|
||||||
|
[Creative Commons Lizenz CC BY-SA 4.0](https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
|
||||||
|
|
||||||
## Daten
|
## Daten
|
||||||
* Touren:
|
* Touren:
|
||||||
* Tag 2 (28.12.) **10:30 Uhr** Deutsch
|
* Tag 2 (28.12.) **10:30 Uhr** Deutsch
|
||||||
* Tag 2 (28.12.) **12:30 Uhr** Deutsch und Englisch
|
* Tag 2 (28.12.) **12:30 Uhr** Deutsch und Englisch
|
||||||
* Dauer: 1 Stunde
|
* Dauer: 1 Stunde
|
||||||
* Sprache: Deutsch und Englisch
|
* Sprache: Deutsch; Englisch
|
||||||
* Kosten: kostenlos
|
* Kosten: kostenlos
|
||||||
* Treffen am Hackertours-Desk: **wie oben angegeben**.
|
* Treffen am Hackertours-Desk: **wie oben angegeben**.
|
||||||
* Location: Sternschanze
|
* Location: Sternschanze
|
||||||
|
|
|
@ -2,20 +2,20 @@
|
||||||
title: '38c3 Gängeviertel'
|
title: '38c3 Gängeviertel'
|
||||||
date: 2024-10-31T09:00:00+01:00
|
date: 2024-10-31T09:00:00+01:00
|
||||||
summary: |
|
summary: |
|
||||||
Nur einen Katzensprung vom Congress Center Hamburg (CCH) entfernt befindet sich das historische Gängeviertel: Bei diesem Rundgang erfahrt ihr mehr über eines der bekanntesten Projekte der alternativen Szene Deutschlands. Ob Workshops, Tanzabende, Konzerte und Rave-Parties oder Improvisationstheater, Ausstellungen und Lesungen: da ist bestimmt für alle etwas dabei. Kommt in die Gänge und findet's raus!
|
Nur einen Katzensprung vom Congress Center Hamburg (CCH) entfernt befindet sich das historische Gängeviertel: Auf diesem Rundgang erfahrt ihr mehr über eines der bekanntesten Projekte der alternativen Szene Deutschlands. Ob Workshops, Tanzabende, Konzerte und Rave-Parties oder Improvisationstheater, Ausstellungen und Lesungen: da ist bestimmt für alle etwas dabei. Kommt in die Gänge und findet's raus!
|
||||||
---
|
---
|
||||||
|
|
||||||
Nur einen Katzensprung vom Congress Center Hamburg (CCH) entfernt befindet sich das historische Gängeviertel: Bei diesem Rundgang erfahrt ihr mehr über eines der bekanntesten Projekte der alternativen Szene Deutschlands kennen!
|
Nur einen Katzensprung vom Congress Center Hamburg (CCH) entfernt befindet sich das historische Gängeviertel: Auf diesem Rundgang erfahrt ihr mehr über eines der bekanntesten Projekte der alternativen Szene Deutschlands.
|
||||||
|
|
||||||
![Gängeviertel](gaengeviertel1.jpg)
|
![Gängeviertel](gaengeviertel1.jpg "© Franziska Holz")
|
||||||
|
|
||||||
Bis zur Mitte des 20. Jahrhunderts erstreckte sich das Areal der Gängeviertel vom Hamburger Hafen über die Neustadt bis zur Hamburger Innenstadt. Es war ein Labyrinth aus heruntergekommenen Fachwerkhäusern – und ein Zuhause der Armen und Ausgestoßenen in einer der reichsten Städte Europas.
|
Bis zur Mitte des 20. Jahrhunderts erstreckte sich das Areal der Gängeviertel vom Hamburger Hafen über die Neustadt bis zur Hamburger Innenstadt. Es war ein Labyrinth aus heruntergekommenen Fachwerkhäusern – und ein Zuhause der Armen und Ausgestoßenen in einer der reichsten Städte Europas.
|
||||||
|
|
||||||
![Gängeviertel](gaengeviertel2.jpg)
|
![Gängeviertel](gaengeviertel2.jpg "© Franziska Holz")
|
||||||
|
|
||||||
Infolge von jahrzehntelangen Abrisswellen und Zerstörung erinnert heute kaum noch etwas an diesen dunklen Ort. Seit ihrer Besetzung im Jahre 2009 sind die verbliebenen Häuser zum Zuhause für eine lebendige Kunst- und Kulturszene geworden, die mit einer Vielzahl an Projekten aufwarten kann.
|
Infolge von jahrzehntelangen Abrisswellen und Zerstörung erinnert heute kaum noch etwas an diesen dunklen Ort. Seit ihrer Besetzung im Jahre 2009 sind die verbliebenen Häuser zum Zuhause für eine lebendige Kunst- und Kulturszene geworden, die mit einer Vielzahl an Projekten aufwarten kann.
|
||||||
|
|
||||||
![Gängeviertel](gaengeviertel3.jpg)
|
![Gängeviertel](gaengeviertel3.jpg "© Franziska Holz")
|
||||||
|
|
||||||
Ob Workshops, Tanzabende, Konzerte und Rave-Parties oder Improvisationstheater, Ausstellungen und Lesungen: da ist bestimmt für alle etwas dabei.
|
Ob Workshops, Tanzabende, Konzerte und Rave-Parties oder Improvisationstheater, Ausstellungen und Lesungen: da ist bestimmt für alle etwas dabei.
|
||||||
|
|
||||||
|
|
|
@ -9,9 +9,9 @@ summary: |
|
||||||
|
|
||||||
Das Miniatur Wunderland ist dem Guinness World Records zufolge die größte Modelleisenbahnanlage der Welt. Es zählt zu den beliebtesten und meistbesuchten Sehenswürdigkeiten Deutschlands. Das Miniatur Wunderland befindet sich in der historischen Speicherstadt in Hamburg und wird von der Miniatur Wunderland Hamburg GmbH betrieben.
|
Das Miniatur Wunderland ist dem Guinness World Records zufolge die größte Modelleisenbahnanlage der Welt. Es zählt zu den beliebtesten und meistbesuchten Sehenswürdigkeiten Deutschlands. Das Miniatur Wunderland befindet sich in der historischen Speicherstadt in Hamburg und wird von der Miniatur Wunderland Hamburg GmbH betrieben.
|
||||||
|
|
||||||
![Viele Gleise](miwula-tracks.jpeg)
|
![Viele Gleise](miwula-tracks.jpeg "© Miniatur Wunderland Hamburg")
|
||||||
|
|
||||||
![Köhlbrandbrücke](miwula-bridge.jpeg)
|
![Köhlbrandbrücke](miwula-bridge.jpeg "© Miniatur Wunderland Hamburg")
|
||||||
|
|
||||||
Auf der insgesamt 1.694 Quadratmeter großen Modellfläche werden verschiedene Regionen der Welt als Modellbau dargestellt. Nach Betreiberangaben verfügen die Gleise im Maßstab 1:87 über eine Gesamtlänge von 16,49 Kilometer, auf denen etwa 1.231 digital gesteuerte Züge mit mehr als 12.000 Waggons verkehren. Die Anlage wurde mit 5.278 Häusern und Brücken, 11.080 Autos – von denen etwa 285 die Anlage eigenständig befahren – 52 Flugzeugen und 292.110 Figuren gestaltet. Lichttechnisch verfügt die Anlage über einen Tag-Nacht-Wechsel sowie über etwa 521.500 verbaute Lichter.
|
Auf der insgesamt 1.694 Quadratmeter großen Modellfläche werden verschiedene Regionen der Welt als Modellbau dargestellt. Nach Betreiberangaben verfügen die Gleise im Maßstab 1:87 über eine Gesamtlänge von 16,49 Kilometer, auf denen etwa 1.231 digital gesteuerte Züge mit mehr als 12.000 Waggons verkehren. Die Anlage wurde mit 5.278 Häusern und Brücken, 11.080 Autos – von denen etwa 285 die Anlage eigenständig befahren – 52 Flugzeugen und 292.110 Figuren gestaltet. Lichttechnisch verfügt die Anlage über einen Tag-Nacht-Wechsel sowie über etwa 521.500 verbaute Lichter.
|
||||||
[Webseite des Betreibers](https://presse.miniatur-wunderland.de/quick-facts/)
|
[Webseite des Betreibers](https://presse.miniatur-wunderland.de/quick-facts/)
|
||||||
|
|
|
@ -5,7 +5,8 @@ summary: |
|
||||||
Für die Führung "NDR Fernsehen" öffnet das NDR-Studio Hamburg-Lokstedt seine Türen und zeigt uns, wie Fernsehen gemacht wird.
|
Für die Führung "NDR Fernsehen" öffnet das NDR-Studio Hamburg-Lokstedt seine Türen und zeigt uns, wie Fernsehen gemacht wird.
|
||||||
---
|
---
|
||||||
|
|
||||||
![NDR Logo](NDR_Logo_mit_neuer_ARD-Dachmarke.svg.png "gemeinfrei, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:NDR_Logo_mit_neuer_ARD-Dachmarke.svg?uselang=de#Lizenz")
|
![NDR Logo](NDR_Logo_mit_neuer_ARD-Dachmarke.svg.png "gemeinfrei; Autor: Norddeutscher Rundfunk (NDR)")
|
||||||
|
Lizenz: (https://commons.wikimedia.org/wiki/File:NDR_Logo_mit_neuer_ARD-Dachmarke.svg?uselang=de#Lizenz)
|
||||||
|
|
||||||
![Regieraum_der_Aktuellen_Stunde,_WDR_aktuell_und_WDR_extra](Regieraum_der_Aktuellen_Stunde,_WDR_aktuell_und_WDR_extra.jpg "CC BY-SA 4.0, Christian Güldner")
|
![Regieraum_der_Aktuellen_Stunde,_WDR_aktuell_und_WDR_extra](Regieraum_der_Aktuellen_Stunde,_WDR_aktuell_und_WDR_extra.jpg "CC BY-SA 4.0, Christian Güldner")
|
||||||
|
|
||||||
|
|
|
@ -7,8 +7,8 @@ summary: |
|
||||||
|
|
||||||
Nutzt die Gelegenheit, den European XFEL zu erkunden! Der 3,4 Kilometer lange European XFEL erzeugt extrem intensive Röntgenblitze, die von Forschenden aus der ganzen Welt genutzt werden. Die Blitze werden in unterirdischen Tunneln erzeugt und ermöglichen es Wissenschaftler:innen, atomare Details von Viren abzubilden, chemische Reaktionen zu filmen und Prozesse wie die im Inneren von Planeten zu untersuchen.
|
Nutzt die Gelegenheit, den European XFEL zu erkunden! Der 3,4 Kilometer lange European XFEL erzeugt extrem intensive Röntgenblitze, die von Forschenden aus der ganzen Welt genutzt werden. Die Blitze werden in unterirdischen Tunneln erzeugt und ermöglichen es Wissenschaftler:innen, atomare Details von Viren abzubilden, chemische Reaktionen zu filmen und Prozesse wie die im Inneren von Planeten zu untersuchen.
|
||||||
|
|
||||||
![The XFEL SPB/SFX instrument](xfel-spbsfx.jpg)
|
![European XFEL's SPB/SFX-Experimentierstation](xfel-spbsfx.jpg "© European XFEL - Jan Hosan")
|
||||||
![The XFEL FXE instrument](xfel-fxe.jpg)
|
![European XFEL's FXE-Experimentierstation](xfel-fxe.jpg "© European XFEL - Jan Hosan")
|
||||||
|
|
||||||
Auf dieser Tour besichtigen wir auch das neu eröffnete Besucherzentrum und eine spannende Ausstellung. Des Weiteren geht es fünf Stockwerke hinunter in die Experimentierhalle, in der Forschende Röntgenstrahlen für ihre Experimente einsetzen.
|
Auf dieser Tour besichtigen wir auch das neu eröffnete Besucherzentrum und eine spannende Ausstellung. Des Weiteren geht es fünf Stockwerke hinunter in die Experimentierhalle, in der Forschende Röntgenstrahlen für ihre Experimente einsetzen.
|
||||||
|
|
||||||
|
|
|
@ -23,4 +23,6 @@ Auch dieses Jahr haben wir wieder interessante Orte in und um Hamburg gefunden,
|
||||||
|
|
||||||
Hackertours-Desk: DECT 8687 "TOUR", +49 40 573 0830 8687, Foyer X, an der weißen Standuhr
|
Hackertours-Desk: DECT 8687 "TOUR", +49 40 573 0830 8687, Foyer X, an der weißen Standuhr
|
||||||
|
|
||||||
|
![Hamburger Hacker Ausflüge am CCC. CC0 Amzi](hackertours_banner.webp)
|
||||||
|
|
||||||
# News
|
# News
|
||||||
|
|
BIN
content/de/hackertours_banner.webp
Normal file
BIN
content/de/hackertours_banner.webp
Normal file
Binary file not shown.
After Width: | Height: | Size: 276 KiB |
|
@ -26,7 +26,7 @@ Eine Gruppe von Menschen rund um den CCCHH hat in den vergangenen Wochen keine M
|
||||||
|
|
||||||
### Welche Touren gibt es?
|
### Welche Touren gibt es?
|
||||||
|
|
||||||
**[Alle Touren zum 38c3]({{< relref "38c3" >}})** – **[Direkt zum Shop](https://tickets.hamburg.ccc.de/hackertours/38c3/)**
|
**[Alle Touren zum 38c3]({{< relref "38c3" >}})** – **[Direkt zum Ticket-Shop](https://tickets.hamburg.ccc.de/hackertours/38c3/)**
|
||||||
|
|
||||||
### Brauche ich ein Ticket?
|
### Brauche ich ein Ticket?
|
||||||
|
|
||||||
|
@ -40,15 +40,15 @@ Bitte wählt eure gewünschten **[Tickets im Ticketshop](https://tickets.hamburg
|
||||||
|
|
||||||
Unsere Hackertours Escorts organisieren die Fahrt mit der Gruppe zur Location (siehe unten).
|
Unsere Hackertours Escorts organisieren die Fahrt mit der Gruppe zur Location (siehe unten).
|
||||||
|
|
||||||
Alternativ könnt ihr auch **selbst zur Location fahren. In diesem Fall sagt uns unbedingt bis spätestens zum Startzeitpunkt der Tour Bescheid**, damit wir den Hackertours-Escorts eure Namen mitgeben können. Wir gehen sonst davon aus, das ihr nicht an der Tour teilnehmen wollt, und versuchen euren Platz anderweitig zu vergeben! Außerdem müsst ihr in diesem Falle schon bezahlt haben. Falls ihr das nicht vorab per Überweisung gemacht habt, kommt rechtzeitig vorher zum Hackertours-Stand und bringt das Geld passend in bar mit. Die Ankunftszeiten vor Ort findet ihr in den [Tourbeschreibungen]({{< relref "38c3" >}}).
|
**Zur angegeben Zeit werden wir die Tickets an die Leute vergeben, die am Hackertours Desk in der Schlange stehen**, falls Plätze verfügbar sind.
|
||||||
|
|
||||||
### Wie komme ich zum Ort der Tour?
|
### Wie komme ich zum Ort der Tour?
|
||||||
|
|
||||||
Das Tour-Ticket ist **kein** Nahverkehrsticket. Aber keine Sorge, ein Hackertours-Escort hilft euch, den Dschungel des Hamburger Nahverkehrs unbeschadet zu durchdringen. Wir sind grundsätzlich mit öffentlichen Verkehrsmitteln unterwegs, für die ihr ein Ticket braucht. Wenn ihr schon ein Deutschlandticket habt, oder eh ein (Mehr-)Tagesticket für die Fahrt vom und zum CCH habt, seid ihr fein raus. Für alle anderen organisieren wir den gemeinsamen Fahrkarten-Kauf, z. B. durch geschicktes Zusammenstellen von Fünfer-Gruppen für Gruppentickets. Es kann nicht schaden, 10-15 Euro Bargeld in Münzen dabei zu haben, um die Fahrscheine zu lösen.
|
Das Tour-Ticket ist **kein** Nahverkehrsticket. Aber keine Sorge, ein Hackertours-Escort hilft euch, den Dschungel des Hamburger Nahverkehrs unbeschadet zu durchdringen. Wir sind grundsätzlich mit öffentlichen Verkehrsmitteln unterwegs, für die ihr ein Ticket braucht. Wenn ihr schon ein Deutschlandticket habt, oder eh ein (Mehr-)Tagesticket für die Fahrt vom und zum CCH habt, seid ihr fein raus. Für alle anderen organisieren wir den gemeinsamen Fahrkarten-Kauf, z. B. durch geschicktes Zusammenstellen von Fünfer-Gruppen für Gruppentickets. Bitte stellt sicher, dass ihr 10,00 bis 15,00 Euro in Münzen dabei habt, um die Fahrscheine zu lösen.
|
||||||
|
|
||||||
### Ich brauche Unterstützung, um zum Ort der Tour zu kommen
|
### Ich brauche Unterstützung, um zum Ort der Tour zu kommen
|
||||||
|
|
||||||
Wenn ihr Einschränkungen oder Behinderungen habt, die es euch schwer machen, den Ort der Tour zu erreichen, dann kontaktiert uns bitte möglichst frühzeitig unter [ticket@hackertours.hamburg.ccc.de](mailto:ticket@hackertours.hamburg.ccc.de), damit wir das mit euch zusammen planen können. Die meisten U- und S-Bahnstationen haben Fahrstühle, und Busse können min. eine Rollstuhl mitnehmen, aber es kann nicht schaden, das mit Hilfe des [HVV](https://www.hvv.de/) vorher zu klären, damit wir nicht plötzlich in einer Sackgasse stehen.
|
Wenn ihr Einschränkungen oder Behinderungen habt, die es euch schwer machen, den Ort der Tour zu erreichen, dann kontaktiert uns bitte möglichst frühzeitig unter [ticket@hackertours.hamburg.ccc.de](mailto:ticket@hackertours.hamburg.ccc.de), damit wir das mit euch zusammen planen können. Die meisten U- und S-Bahnstationen haben Fahrstühle, und Busse können min. einen Rollstuhl mitnehmen, aber es kann nicht schaden, das mit Hilfe des [HVV](https://www.hvv.de/) vorher zu klären, damit wir nicht plötzlich in einer Sackgasse stehen.
|
||||||
|
|
||||||
### Ist die Tour barrierefrei?
|
### Ist die Tour barrierefrei?
|
||||||
|
|
||||||
|
@ -60,7 +60,7 @@ Einige Touren werden (auch) in Englisch angeboten, bitte schaut in die Beschreib
|
||||||
|
|
||||||
### Wie viel kostet ein Ticket?
|
### Wie viel kostet ein Ticket?
|
||||||
|
|
||||||
Einige Touren sind kostenlos, andere gibt es nur gegen Geld. Den Preis legt der Veranstalter der Tour fest. Um Probleme mit nicht-bezahlten Tickets, No-Shows, etc. zu vermeiden, kümmert sich der CCCHH e.V. darum, das Eintrittsgeld von euch über Pretix einzusammeln, und dann an den Veranstalter weiterzuleiten. Die bei uns entstehenden Kosten für Überweisungen, Buchhaltung und Steuerberater legen wir auf den Ticketpreis um und erheben zusätzlich einen Euro; daraus werden in Summe ca. 500€. Wenn wir soviel Geld nicht brauchen, investieren wir den Überschuss in ein Goodie für die nächsten Hackertours.
|
Einige Touren sind kostenlos, andere gibt es nur gegen Geld. Den Preis legt der Veranstalter der Tour fest. Um Probleme mit nicht-bezahlten Tickets, No-Shows, etc. zu vermeiden, kümmert sich der CCCHH e.V. darum, das Eintrittsgeld von euch über Pretix einzusammeln, und dann an den Veranstalter weiterzuleiten. Die bei uns entstehenden Kosten für Überweisungen, Buchhaltung und Steuerberater legen wir auf den Ticketpreis um und erheben zusätzlich 1,00 Euro; daraus werden in Summe etwa 500,00 Euro. Wenn wir soviel Geld nicht brauchen, investieren wir den Überschuss in ein Goodie für die nächsten Hackertours.
|
||||||
|
|
||||||
### Wie kann ich bezahlen?
|
### Wie kann ich bezahlen?
|
||||||
|
|
||||||
|
@ -78,15 +78,15 @@ Wenn ihr nicht per Überweisung zahlen könnt, kontaktiert uns bitte, wir versuc
|
||||||
|
|
||||||
### Schon ausverkauft! Kann ich noch mit?
|
### Schon ausverkauft! Kann ich noch mit?
|
||||||
|
|
||||||
Für alle Touren gibt es eine **Warteliste**. Wenn eure Lieblingstour schon ausgebucht ist, gibt es trotzdem eine Chance, über die Warteliste doch noch zum Zuge zu kommen. Wir vergeben Plätze in der Reihenfolge der Warteliste, sobald sie frei werden. Das machen wir bis ca. 24 Stunden vor Tourbeginn.
|
Für alle Touren gibt es eine **Warteliste**. Wenn eure Lieblingstour schon ausgebucht ist, gibt es trotzdem eine Chance, über die Warteliste doch noch zum Zuge zu kommen. Wir vergeben Plätze in der Reihenfolge der Warteliste, sobald sie frei werden. Das machen wir bis etwa 24 Stunden vor Tourbeginn.
|
||||||
|
|
||||||
**Restplätze vergeben wir zum Tourstart vor Ort am Hackertours-Desk**. Ihr könnt also gerne zum Startzeitpunkt vorbeischauen und schauen, ob kurzfristig noch Plätze frei geworden sind.
|
**Restplätze vergeben wir zum Tourstart vor Ort am Hackertours-Desk**. Ihr könnt also gerne zum Startzeitpunkt vorbeischauen und schauen, ob kurzfristig noch Plätze frei geworden sind.
|
||||||
|
|
||||||
### Ich kann doch nicht :-(
|
### Ich kann doch nicht. :-(
|
||||||
|
|
||||||
**Wir können kostenpflichtige Tickets nicht stornieren und erstatten.** Wenn ihr an einer kostenpflichtigen Tour nicht teilnehmen könnt, versucht bitte selbst, eine Person zu finden, die stattdessen die Tour besuchen möchte. Wenn das nicht möglich ist, kontaktiert uns bitte per Mail an [ticket@hackertours.hamburg.ccc.de](mailto:ticket@hackertours.hamburg.ccc.de).
|
**Wir können kostenpflichtige Tickets nicht stornieren und erstatten.** Wenn ihr an einer kostenpflichtigen Tour nicht teilnehmen könnt, versucht bitte selbst, eine Person zu finden, die stattdessen die Tour besuchen möchte. Wenn das nicht möglich ist, kontaktiert uns bitte per Mail an [ticket@hackertours.hamburg.ccc.de](mailto:ticket@hackertours.hamburg.ccc.de).
|
||||||
|
|
||||||
**Bitte storniert kostenfreie Tickets so früh wie möglich.** Wenn ihr wisst, dass ihr an einer kostenfreien Tour nicht werdet teilnehmen können, storniert euer Ticket bitte so früh wie mglich im Shop, damit andere die Chance haben, euren Platz einzunehmen.
|
**Bitte storniert kostenfreie Tickets so früh wie möglich.** Wenn ihr wisst, dass ihr an einer kostenfreien Tour nicht werdet teilnehmen können, storniert euer Ticket bitte so früh wie mglich im Ticket-Shop, damit andere die Chance haben, euren Platz einzunehmen.
|
||||||
|
|
||||||
### Hilfe, das klappt alles nicht!
|
### Hilfe, das klappt alles nicht!
|
||||||
|
|
||||||
|
|
|
@ -22,8 +22,8 @@ These are the tours on offer for 38c3 Chaos Communication Congress:
|
||||||
| 13:00 | 13:00 [NDR](ndr) | 13:30 [Harbor Cruise](alternative-harbor-cruise) | 13:30 [Harbor Cruise](alternative-harbor-cruise) |
|
| 13:00 | 13:00 [NDR](ndr) | 13:30 [Harbor Cruise](alternative-harbor-cruise) | 13:30 [Harbor Cruise](alternative-harbor-cruise) |
|
||||||
| | | | 13:45 [Electrum](electrum) |
|
| | | | 13:45 [Electrum](electrum) |
|
||||||
| 14:00 | 14:30 [XFEL](xfel) | 14:15 [Old Elbe Tunnel](alter-elbtunnel) en | 14:00 [Energiebunker](energiebunker) |
|
| 14:00 | 14:30 [XFEL](xfel) | 14:15 [Old Elbe Tunnel](alter-elbtunnel) en | 14:00 [Energiebunker](energiebunker) |
|
||||||
| | | 14:45 [MS Stubnitz](chaostrawler) | 14:45 [Electrum](electrum) |
|
| | | | 14:45 [Electrum](electrum) |
|
||||||
| 15:00 | | | 15:00 [Energiebunker](energiebunker) |
|
| 15:00 | 15:30 [NDR](ndr) | | 15:00 [Energiebunker](energiebunker) |
|
||||||
| 16:00 | 16:00 [Gängeviertel](gaengeviertel) | 16:00 [Gängeviertel](gaengeviertel) | 16:00 [Gängeviertel](gaengeviertel) |
|
| 16:00 | 16:00 [Gängeviertel](gaengeviertel) | 16:00 [Gängeviertel](gaengeviertel) | 16:00 [Gängeviertel](gaengeviertel) |
|
||||||
| 17:00 | 17:15 [Old Elbe Tunnel](alter-elbtunnel) | 17:15 [Tour of the Giganten](tour-der-giganten) | 17:15 [Old Elbe Tunnel](alter-elbtunnel) |
|
| 17:00 | 17:15 [Old Elbe Tunnel](alter-elbtunnel) | 17:15 [Tour of the Giganten](tour-der-giganten) | 17:15 [Old Elbe Tunnel](alter-elbtunnel) |
|
||||||
| 18:00 | 18:15 [Miwula](miwula) | 18:00 [Old Elbe Tunnel](alter-elbtunnel) de | 18:15 [Miwula](miwula) |
|
| 18:00 | 18:15 [Miwula](miwula) | 18:00 [Old Elbe Tunnel](alter-elbtunnel) de | 18:15 [Miwula](miwula) |
|
||||||
|
|
|
@ -7,8 +7,8 @@ summary: |
|
||||||
|
|
||||||
We will discover Hamburg from its most beautiful side - on board of the oldest and only genuine Alster steamer, the “St. Georg” from 1876. The crew, consisting of the captain, the engineer and the conductor, will take us on a trip back in time on the faithfully restored steamship “St. Georg”.
|
We will discover Hamburg from its most beautiful side - on board of the oldest and only genuine Alster steamer, the “St. Georg” from 1876. The crew, consisting of the captain, the engineer and the conductor, will take us on a trip back in time on the faithfully restored steamship “St. Georg”.
|
||||||
|
|
||||||
![@ Wolfgang Meinhart, Hamburg](../../../de/38c3/alsterdampfer/Alsterdampfer1.jpg)
|
![Alster steamer "St. Georg" at the Jungfernstieg, Anleger 7, with the Lombardsbrücke in the background](../../../de/38c3/alsterdampfer/Alsterdampfer1.jpg "© Wolfgang Meinhart, Hamburg")
|
||||||
![@ Jan van der Crabben](../../../de/38c3/alsterdampfer/Alsterdampfer2.jpg)
|
![View at the Binnenalster and the Jungfernstieg with the Alster fountain in the foreground](../../../de/38c3/alsterdampfer/Alsterdampfer2.jpg "© Jan van der Crabben")
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
## Round trip across the Alster with a view of the night skyline
|
## Round trip across the Alster with a view of the night skyline
|
||||||
|
|
|
@ -8,9 +8,9 @@ summary: |
|
||||||
## “Down below” — the Old Elbe Tunnel
|
## “Down below” — the Old Elbe Tunnel
|
||||||
The St. Pauli Elbe Tunnel connects the St. Pauli district with the island of Steinwerder. It was built between 1907 and 1911 and was one of the first road tunnels in the world at that time. Today, it is a tourist attraction as well as an important element for mobility in the city. The appearance, the construction with cargo elevators for entire horse-drawn carriages, the neo-Gothic design—everything about this award-winning building testifies to the technological and infrastructural progress of its time. Technology enthusiasts experience the Old Elbe Tunnel as a testament to engineering art and the spirit of innovation of that era with all their senses.
|
The St. Pauli Elbe Tunnel connects the St. Pauli district with the island of Steinwerder. It was built between 1907 and 1911 and was one of the first road tunnels in the world at that time. Today, it is a tourist attraction as well as an important element for mobility in the city. The appearance, the construction with cargo elevators for entire horse-drawn carriages, the neo-Gothic design—everything about this award-winning building testifies to the technological and infrastructural progress of its time. Technology enthusiasts experience the Old Elbe Tunnel as a testament to engineering art and the spirit of innovation of that era with all their senses.
|
||||||
|
|
||||||
![The evelator building on the north side ©Andreas Schmidt-Wiethoff](./01_Andreas_Schmidt-Wiethoff.jpeg)
|
![The evelator building on the north side](./01_Andreas_Schmidt-Wiethoff.jpeg "© Andreas Schmidt-Wiethoff")
|
||||||
|
|
||||||
![The tunnel ©Andreas Schmidt-Wiethoff](./02_Andreas_Schmidt-Wiethoff.jpeg)
|
![The tunnel](./02_Andreas_Schmidt-Wiethoff.jpeg "© Andreas Schmidt-Wiethoff")
|
||||||
|
|
||||||
## So far, so familiar
|
## So far, so familiar
|
||||||
On this tour, Thomas Heidborn takes you up to the cupola of the head building on the St. Pauli side and mentally back to the time when it all began. He has been the tunnel supervisor for more than 39 years and knows the details and anecdotes like the back of his hand. You will go through the tunnel, and he will draw your attention to many of the often-hidden details. In the otherwise inaccessible showroom, the small museum on the south side, you will see artifacts, historic machinery, and a large professional model of the entire facility—with moving elevators, of course. The tour concludes with an escorted view across the Elbe River toward St. Pauli, the Landungsbrücken jetties, and the city of Hamburg, which we like to call ”the most beautiful in the world.“
|
On this tour, Thomas Heidborn takes you up to the cupola of the head building on the St. Pauli side and mentally back to the time when it all began. He has been the tunnel supervisor for more than 39 years and knows the details and anecdotes like the back of his hand. You will go through the tunnel, and he will draw your attention to many of the often-hidden details. In the otherwise inaccessible showroom, the small museum on the south side, you will see artifacts, historic machinery, and a large professional model of the entire facility—with moving elevators, of course. The tour concludes with an escorted view across the Elbe River toward St. Pauli, the Landungsbrücken jetties, and the city of Hamburg, which we like to call ”the most beautiful in the world.“
|
||||||
|
|
|
@ -7,9 +7,9 @@ summary: |
|
||||||
|
|
||||||
Port tour “Of treasure chests and pepper sacks” - The port of Hamburg in unequal world trade. Where does our coffee come from, where is the world's largest warehouse for oriental carpets located and why does desperately poor Liberia have one of the largest trading fleets? A journey behind the backdrop of brick walls and container gantry cranes. It's about coffee and cocoa, soybeans and bananas, jeans and armaments.
|
Port tour “Of treasure chests and pepper sacks” - The port of Hamburg in unequal world trade. Where does our coffee come from, where is the world's largest warehouse for oriental carpets located and why does desperately poor Liberia have one of the largest trading fleets? A journey behind the backdrop of brick walls and container gantry cranes. It's about coffee and cocoa, soybeans and bananas, jeans and armaments.
|
||||||
|
|
||||||
!["HMM Dublin" and Evergreens "Ever Greet". Wikipedia-User CC BY-SA 4.0 Shotbyp4ul](hafenrundfahrt1.jpg)
|
!["HMM Dublin" and Evergreens "Ever Greet"](hafenrundfahrt1.jpg "Wikipedia-User CC BY-SA 4.0 Shotbyp4ul")
|
||||||
|
|
||||||
![City hall of the world's largest warehouse complex, the Speicherstadt (lit. 'warehouse city'). Wikipedia-User CC BY-SA 3.0 Magnus Manske](hafenrundfahrt2.jpg)
|
![City hall of the world's largest warehouse complex, the Speicherstadt (lit. 'warehouse city')](hafenrundfahrt2.jpg "Wikipedia-User CC BY-SA 3.0 Magnus Manske")
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
The tour illustrates the background to world trade with Africa, Asia and Latin America. It explains why coffee and cocoa have become so cheap, why scrap metal is an export hit and who makes money from the extremely unequal trade between North and South.
|
The tour illustrates the background to world trade with Africa, Asia and Latin America. It explains why coffee and cocoa have become so cheap, why scrap metal is an export hit and who makes money from the extremely unequal trade between North and South.
|
||||||
|
|
|
@ -7,18 +7,18 @@ summary: |
|
||||||
|
|
||||||
Where was the rc3 teleshop studio located? How does a ship of the GDR deep-sea fishing fleet look like from the inside? Which technology keeps the ship afloat and visible in Hamburg as a non-profit, participatory "Culture.Spaceship" to this day? Come along for a tour on the motor ship Stubnitz - would you believe it!
|
Where was the rc3 teleshop studio located? How does a ship of the GDR deep-sea fishing fleet look like from the inside? Which technology keeps the ship afloat and visible in Hamburg as a non-profit, participatory "Culture.Spaceship" to this day? Come along for a tour on the motor ship Stubnitz - would you believe it!
|
||||||
|
|
||||||
![The MS Stubnitz Culture.Spaceship at their moorings in the Hafencity (German for "harbour city")](stubnitz_hauke_dressler_liegeplatz_stubnitz_elbbrücken_web.jpg)
|
![The bridge of the MS Stubnitz Culture.Spaceship](stubnitz1.jpg "© Workshop HS Karlsruhe")
|
||||||
![The bridge of the MS Stubnitz Culture.Spaceship](stubnitz_bruecke_workshop_hs_Karlsruhe.jpg)
|
![The MS Stubnitz Culture.Spaceship at their moorings in the Hafencity (German for "harbour city")](stubnitz2.jpg "© Hauke Dressler")
|
||||||
|
|
||||||
The motor ship Stubnitz was built as a refrigerator and transport ship in Stralsund, Germany, in 1964. After the reunification of East and West Germany, the MS Stubnitz was transformed into a mobile, participatory and international art and culture ship in 1992. Since then, it has been active as a floating cultural venue in over 20 European ports. Since 2003, it has been under preservation order. Today, it is one of the oldest technically authentic maritime vessels of that size that is still seaworthy. Concerts, parties, readings, performances and corporate events regularly take place on board. On this tour, crew members will guide you through the otherwise locked parts of the 80 metres (262.47 ft) long ship. You can visit several rooms, for instance the engine room, radio room, "server room", various chambers (in almost their original condition), the cargo holds, the bridge as well as the event rooms and the former teleshop studio.
|
The motor ship Stubnitz was built as a refrigerator and transport ship in Stralsund, Germany, in 1964. After the reunification of East and West Germany, the MS Stubnitz was transformed into a mobile, participatory and international art and culture ship in 1992. Since then, it has been active as a floating cultural venue in over 20 European ports. Since 2003, it has been under preservation order. Today, it is one of the oldest technically authentic maritime vessels of that size that is still seaworthy. Concerts, parties, readings, performances and corporate events regularly take place on board. On this tour, crew members will guide you through the otherwise locked parts of the 80 metres (262.47 ft) long ship. You can visit several rooms, for instance the engine room, radio room, "server room", various chambers (in almost their original condition), the cargo holds, the bridge as well as the event rooms and the former teleshop studio.
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
## Details
|
## Details
|
||||||
* Day 2 (28 December) **14:45**
|
* We are clarifying the tour dates and times.
|
||||||
* Duration: 1 hour
|
* Duration: 1 hour
|
||||||
* Language: in German; in English with limitations
|
* Language: in German; in English with limitations
|
||||||
* Cost: € 15.00
|
* Cost: TBD
|
||||||
* Meeting time at Hackertours Desk: **14:45**
|
* Meeting time at Hackertours Desk: **TBD**
|
||||||
* Location: [MS Stubnitz](https://www.stubnitz.com), U + S Elbbrücken
|
* Location: [MS Stubnitz](https://www.stubnitz.com), U + S Elbbrücken
|
||||||
* Operator: Motorschiff Stubnitz e.V.
|
* Operator: Motorschiff Stubnitz e.V.
|
||||||
* Accessibilty: not barrier-free, steep gangways and stairs, uneven ground, etc.
|
* Accessibilty: The ship is not barrier-free. There are a lot of stairs, narrow staircases, uneven ground, etc.
|
||||||
|
|
|
@ -6,8 +6,8 @@ summary: |
|
||||||
---
|
---
|
||||||
The Curious Community Labs are an open laboratory in the heart of Hamburg where you can carry out experiments in the fields of biotechnology as well as environmental and climate protection. Here, you can analyze water and soil samples, develop biological plastics, research composting, design cycles, build aquaponic systems and greenhouses as well as cultivate mushrooms. The principle of "Open Science" applies: The data and research results are made transparent on the internet and available to everyone interested.
|
The Curious Community Labs are an open laboratory in the heart of Hamburg where you can carry out experiments in the fields of biotechnology as well as environmental and climate protection. Here, you can analyze water and soil samples, develop biological plastics, research composting, design cycles, build aquaponic systems and greenhouses as well as cultivate mushrooms. The principle of "Open Science" applies: The data and research results are made transparent on the internet and available to everyone interested.
|
||||||
|
|
||||||
![Curious Community Labs' glass house](CCL-Glass-House.jpg)
|
![Curious Community Labs' glass house](CCL-Glass-House.jpg "© Curious Community Labs e. V.")
|
||||||
![Curious Community Labs' laboratory](CCL-Lab.jpg)
|
![Curious Community Labs' laboratory](CCL-Lab.jpg "© Dörte Kröger Photography")
|
||||||
|
|
||||||
## Tour and exchange of experience, knowledge and ideas
|
## Tour and exchange of experience, knowledge and ideas
|
||||||
|
|
||||||
|
|
|
@ -9,9 +9,9 @@ You enjoyed the light railway at the Camp? You would like to try it out, maybe e
|
||||||
|
|
||||||
You watched the [Remote Stellwerk Experience](https://media.ccc.de/search/?q=Remote+Stellwerk) and would like to lay hands on the levers of real signal tours and run virtual trains as a signal master yourself?
|
You watched the [Remote Stellwerk Experience](https://media.ccc.de/search/?q=Remote+Stellwerk) and would like to lay hands on the levers of real signal tours and run virtual trains as a signal master yourself?
|
||||||
|
|
||||||
![The courtyard](lokschuppen_hof.jpeg)
|
![The courtyard](lokschuppen_hof.jpeg "© Verein Verkehrsamateure und Museumsbahn e. V.")
|
||||||
|
|
||||||
![The signal tower during Remote Stellwerk Experience](lokschuppen_stellwerk.jpeg)
|
![The signal tower during Remote Stellwerk Experience](lokschuppen_stellwerk.jpeg "© Verein Verkehrsamateure und Museumsbahn e. V.")
|
||||||
|
|
||||||
At the Train Museum Lokschuppen Aumühle, the Verein Verkehrsamateure und Museumsbahn e. V. has collected and restored trains from 150 years of railroad history, among them multiple generations of Hamburg urban railways. We will use the light railway and take a tour around the grounds of the museum and to its exhibits. Competent volunteer members explain the history of the moving stock, the signal tours and safety equipment, track construction and many other aspects. Where possible, we will show you everything in operation - technology you can touch!
|
At the Train Museum Lokschuppen Aumühle, the Verein Verkehrsamateure und Museumsbahn e. V. has collected and restored trains from 150 years of railroad history, among them multiple generations of Hamburg urban railways. We will use the light railway and take a tour around the grounds of the museum and to its exhibits. Competent volunteer members explain the history of the moving stock, the signal tours and safety equipment, track construction and many other aspects. Where possible, we will show you everything in operation - technology you can touch!
|
||||||
|
|
||||||
|
|
|
@ -9,7 +9,8 @@ summary: |
|
||||||
|
|
||||||
You do not have to be a tech nerd to discover interesting and curious electrical devices from back in the day in electrum's unique collection. Certainly, you will find familiar, once common and long forgotten articles here. You may admire grandma's radio, a pink hair dryer, a monochrome cabinet TV or a tray toaster and a lot more. In addition, a lot of extraordinary and unknown items from the world of electricity, such as a Siemens dynamo or a "suspended frying pan" are waiting for you, yet to be discovered.
|
You do not have to be a tech nerd to discover interesting and curious electrical devices from back in the day in electrum's unique collection. Certainly, you will find familiar, once common and long forgotten articles here. You may admire grandma's radio, a pink hair dryer, a monochrome cabinet TV or a tray toaster and a lot more. In addition, a lot of extraordinary and unknown items from the world of electricity, such as a Siemens dynamo or a "suspended frying pan" are waiting for you, yet to be discovered.
|
||||||
|
|
||||||
![Museum electrum in Hamburg-Harburg, cc-by-sa NordNordWest](Electrum_Hamburg-Harburg.nnw.jpg)
|
![Museum electrum in Hamburg-Harburg](Electrum_Hamburg-Harburg.nnw.jpg "CC BY-SA 3.0 DE, NordNordWest")
|
||||||
|
License: (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/de/legalcode)
|
||||||
|
|
||||||
The museum is run and supported by an association. We invite you to supporting the association as well, either actively or passively, e.g. in the form of a [association membership](https://www.electrum-hamburg.de/content/download/71/298?version=2).
|
The museum is run and supported by an association. We invite you to supporting the association as well, either actively or passively, e.g. in the form of a [association membership](https://www.electrum-hamburg.de/content/download/71/298?version=2).
|
||||||
|
|
||||||
|
|
|
@ -7,9 +7,9 @@ summary: |
|
||||||
|
|
||||||
A beacon of the energy transition: For far too long, the old anti-aircraft bunker in Wilhelmsburg was an architectural eyesore. Today, the former wartime building is a globally unique example of the innovative use of renewable energy and a pioneer for other regional power plants worldwide. During the tour through the building, you will learn more about the Energiebunker's development from a wartime building to an innovative lighthouse project for the energy transition. Afterwards, you can enjoy the incomparable panoramic view over the city of Hamburg at Café vju.
|
A beacon of the energy transition: For far too long, the old anti-aircraft bunker in Wilhelmsburg was an architectural eyesore. Today, the former wartime building is a globally unique example of the innovative use of renewable energy and a pioneer for other regional power plants worldwide. During the tour through the building, you will learn more about the Energiebunker's development from a wartime building to an innovative lighthouse project for the energy transition. Afterwards, you can enjoy the incomparable panoramic view over the city of Hamburg at Café vju.
|
||||||
|
|
||||||
![The original anti-aircraft tower](energiebunker-Flakturm_Wilhelmsburg.jpg)
|
![The original anti-aircraft tower](energiebunker-Flakturm_Wilhelmsburg.jpg "public domain - Wikipedia user Seebeer")
|
||||||
|
|
||||||
![The redesigned Energiebunker](energiebunker_fassade_schraegansicht_teaser.jpg)
|
![The redesigned Energiebunker](energiebunker_fassade_schraegansicht_teaser.jpg "")
|
||||||
|
|
||||||
#### History and metamorphosis
|
#### History and metamorphosis
|
||||||
Just a few years ago, people in the Neuhöfer Straße were presented with a picture of a dark past: on an area the size of almost three and a half soccer pitches, a fenced-in dark grey and black concrete block towered 42 meters (137.80 feet) into the sky - a relic from the Second World War. There stood that anti-aircraft bunker with a battered façade that spoke of hardship, fear and the futility of war without fitting into the here and now.
|
Just a few years ago, people in the Neuhöfer Straße were presented with a picture of a dark past: on an area the size of almost three and a half soccer pitches, a fenced-in dark grey and black concrete block towered 42 meters (137.80 feet) into the sky - a relic from the Second World War. There stood that anti-aircraft bunker with a battered façade that spoke of hardship, fear and the futility of war without fitting into the here and now.
|
||||||
|
|
|
@ -9,13 +9,18 @@ summary: |
|
||||||
|
|
||||||
The Rote Flora (German for "Red Flora", "Flora" derived from "flower") is a cultural and political center in the district of Sternschanze in Hamburg. The Rote Flora stands for (post-)autonomous forms of politics, is used across different movements and is known nationwide. Since November 1989, the Rote Flora has been managing to retain its squatted status and non-commercial character. On our tour through the building, we will tell you about the history of the project and show you the many different ways in which the building can be used.
|
The Rote Flora (German for "Red Flora", "Flora" derived from "flower") is a cultural and political center in the district of Sternschanze in Hamburg. The Rote Flora stands for (post-)autonomous forms of politics, is used across different movements and is known nationwide. Since November 1989, the Rote Flora has been managing to retain its squatted status and non-commercial character. On our tour through the building, we will tell you about the history of the project and show you the many different ways in which the building can be used.
|
||||||
|
|
||||||
![View of the outisde of the Rote Flora](Flora_aussen.jpeg)
|
![View of the outisde of the Rote Flora](Flora_aussen.jpeg "CC BY-SA 4.0 Frank Schwichtenberg")
|
||||||
|
Source:
|
||||||
|
[Source file on Wikimedia Commons](https://commons.wikimedia.org/wiki/File:G-20_-_Hamburg_Schulterblatt_Rote_Flora_06.jpg)
|
||||||
|
|
||||||
|
[Creative Commons License CC BY-SA 4.0](https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/)
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
## Details
|
## Details
|
||||||
* Tours:
|
* Tours:
|
||||||
* Day 2 (28 December) **10:30** German
|
* Day 2 (28 December) **10:30** German
|
||||||
* Day 2 (28 December) **12:30** German and Englisch
|
* Day 2 (28 December) **12:30** German and English
|
||||||
* Duration: 1 hour
|
* Duration: 1 hour
|
||||||
* Language: German; English
|
* Language: German; English
|
||||||
* Cost: free
|
* Cost: free
|
||||||
|
|
|
@ -1,21 +1,21 @@
|
||||||
---
|
---
|
||||||
title: '38c3 Gängeviertel'
|
title: '38c3 Gängeviertel'
|
||||||
date: 2024-11-30T09:00:00+01:00
|
date: 2024-10-31T09:00:00+01:00
|
||||||
summary: |
|
summary: |
|
||||||
Just a stone’s throw away from the Congress Center Hamburg (CCH) is the historic "Gängeviertel" (German for "alleyway district"): On this tour, you will learn more about one of the most famous projects of the alternative scene in Germany. Whether workshops, dance evenings, concerts and raves or improvisation theater, exhibitions and readings: there is surely something for everyone. Come on over to the alleys and find out!
|
Just a stone’s throw away from the Congress Center Hamburg (CCH) is the historic "Gängeviertel" (German for "alleyway district"): On this tour, you will learn more about one of the most famous projects of the alternative scene in Germany. Whether workshops, dance evenings, concerts and raves or improvisation theater, exhibitions and readings: there is surely something for everyone. Come on over to the alleys and find out!
|
||||||
---
|
---
|
||||||
|
|
||||||
Just a stone’s throw away from the Congress Center Hamburg (CCH) is the historic "Gängeviertel" (German for "alleyway district"): On this tour, you will learn more about one of the most famous projects of the alternative scene in Germany.
|
Just a stone’s throw away from the Congress Center Hamburg (CCH) is the historic "Gängeviertel" (German for "alleyway district"): On this tour, you will learn more about one of the most famous projects of the alternative scene in Germany.
|
||||||
|
|
||||||
![Gängeviertel](gaengeviertel1.jpg)
|
![Gängeviertel](gaengeviertel1.jpg "© Franziska Holz")
|
||||||
|
|
||||||
Until the middle of the 20th century, the area of the Gängeviertel extended from the seaport and the district of Neustadt to the city centre of Hamburg. It was a maze of dilapidated half-timbered houses - and a home for the poor and outcasts in one of Europe’s richest cities.
|
Until the middle of the 20th century, the area of the Gängeviertel extended from the seaport and the district of Neustadt to the city centre of Hamburg. It was a maze of dilapidated half-timbered houses - and a home for the poor and outcasts in one of Europe’s richest cities.
|
||||||
|
|
||||||
![Gängeviertel](gaengeviertel2.jpg)
|
![Gängeviertel](gaengeviertel2.jpg "© Franziska Holz")
|
||||||
|
|
||||||
As a result of decades of demolition waves and destruction, there is hardly anything left that reminds us of this dark place. Since their occupation in 2009, the remaining houses have become home to a vibrant art and culture scene that can boast a variety of projects.
|
As a result of decades of demolition waves and destruction, there is hardly anything left that reminds us of this dark place. Since their occupation in 2009, the remaining houses have become home to a vibrant art and culture scene that can boast a variety of projects.
|
||||||
|
|
||||||
![Gängeviertel](gaengeviertel3.jpg)
|
![Gängeviertel](gaengeviertel3.jpg "© Franziska Holz")
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
Whether workshops, dance evenings, concerts and raves or improvisation theater, exhibitions and readings: there is surely something for everyone.
|
Whether workshops, dance evenings, concerts and raves or improvisation theater, exhibitions and readings: there is surely something for everyone.
|
||||||
|
|
|
@ -9,9 +9,9 @@ summary: |
|
||||||
|
|
||||||
The Miniatur Wunderland (German for: "Miniature Wonderland") is, according to Guinness World Records, the largest model railway system in the world. It is located at the historic Speicherstadt in Hamburg and is one of the most popular and most visited sights in Germany.
|
The Miniatur Wunderland (German for: "Miniature Wonderland") is, according to Guinness World Records, the largest model railway system in the world. It is located at the historic Speicherstadt in Hamburg and is one of the most popular and most visited sights in Germany.
|
||||||
|
|
||||||
![Many tracks](miwula-tracks.jpeg)
|
![Many tracks](miwula-tracks.jpeg "© Miniatur Wunderland Hamburg")
|
||||||
|
|
||||||
![Köhlbrandbrücke](miwula-bridge.jpeg)
|
![Köhlbrandbrücke](miwula-bridge.jpeg "© Miniatur Wunderland Hamburg")
|
||||||
|
|
||||||
Various regions of the world are represented as models on the 1,694 square meters model area. According to the operator, the 1:87 scale tracks have a total length of 16.49 kilometers, on which around 1,231 digitally controlled trains with more than 12,000 carriages run. The layout was designed with 5,278 houses and bridges, 11,080 cars - of which around 285 drive on the layout independently - 52 aeroplanes and more than 292,110 figures. In terms of lighting, the layout has a day/night cycle and around 521,500 built-in lights.
|
Various regions of the world are represented as models on the 1,694 square meters model area. According to the operator, the 1:87 scale tracks have a total length of 16.49 kilometers, on which around 1,231 digitally controlled trains with more than 12,000 carriages run. The layout was designed with 5,278 houses and bridges, 11,080 cars - of which around 285 drive on the layout independently - 52 aeroplanes and more than 292,110 figures. In terms of lighting, the layout has a day/night cycle and around 521,500 built-in lights.
|
||||||
[Website of the operator](https://press.miniatur-wunderland.com/facts-figures/)
|
[Website of the operator](https://press.miniatur-wunderland.com/facts-figures/)
|
||||||
|
|
|
@ -5,9 +5,10 @@ summary: |
|
||||||
For the tour "NDR television", the NDR studio Hamburg-Lokstedt will open its doors and show us how television is made.
|
For the tour "NDR television", the NDR studio Hamburg-Lokstedt will open its doors and show us how television is made.
|
||||||
---
|
---
|
||||||
|
|
||||||
![NDR Logo](NDR_Logo_mit_neuer_ARD-Dachmarke.svg.png "gemeinfrei, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:NDR_Logo_mit_neuer_ARD-Dachmarke.svg?uselang=de#Lizenz")
|
![NDR logo](NDR_Logo_mit_neuer_ARD-Dachmarke.svg.png "public domain, author: Norddeutscher Rundfunk (NDR)")
|
||||||
|
License: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:NDR_Logo_mit_neuer_ARD-Dachmarke.svg?uselang=de#Lizenz
|
||||||
|
|
||||||
![Regieraum_der_Aktuellen_Stunde,_WDR_aktuell_und_WDR_extra](Regieraum_der_Aktuellen_Stunde,_WDR_aktuell_und_WDR_extra.jpg " CC BY-SA 4.0, Christian Güldner")
|
![control room of the "Aktuelle Stunde", WDR aktuell and WDR extra](Regieraum_der_Aktuellen_Stunde,_WDR_aktuell_und_WDR_extra.jpg " CC BY-SA 4.0, Christian Güldner")
|
||||||
|
|
||||||
### Tour
|
### Tour
|
||||||
What does a studio look like from the inside? How many people work on a program? On the "NDR television" tour, the NDR studio Hamburg-Lokstedt will open its doors and show us how television is made.
|
What does a studio look like from the inside? How many people work on a program? On the "NDR television" tour, the NDR studio Hamburg-Lokstedt will open its doors and show us how television is made.
|
||||||
|
|
|
@ -7,8 +7,8 @@ summary: |
|
||||||
|
|
||||||
Join us for an exciting opportunity to explore the European XFEL! The 3.4 kilometers (2.11 miles) long European XFEL generates extremely intense X-ray flashes used by researchers from all over the world. The X-ray flashes are produced in underground tunnels and allow scientists to map atomic details of viruses, film chemical reactions, and study processes like those in the interior of planets.
|
Join us for an exciting opportunity to explore the European XFEL! The 3.4 kilometers (2.11 miles) long European XFEL generates extremely intense X-ray flashes used by researchers from all over the world. The X-ray flashes are produced in underground tunnels and allow scientists to map atomic details of viruses, film chemical reactions, and study processes like those in the interior of planets.
|
||||||
|
|
||||||
![The XFEL SPB/SFX instrument](xfel-spbsfx.jpg)
|
![European XFEL's SPB/SFX experiment station](xfel-spbsfx.jpg "© European XFEL - Jan Hosan")
|
||||||
![The XFEL FXE instrument](xfel-fxe.jpg)
|
![European XFEL's FXE experiment station](xfel-fxe.jpg "© European XFEL - Jan Hosan")
|
||||||
|
|
||||||
On this tour, we will also visit the newly opened visitor center featuring an engaging exhibition. Moreover, we will descend five floors underground to the experimental hall, where researchers utilize X-ray beams for their experiments.
|
On this tour, we will also visit the newly opened visitor center featuring an engaging exhibition. Moreover, we will descend five floors underground to the experimental hall, where researchers utilize X-ray beams for their experiments.
|
||||||
|
|
||||||
|
|
|
@ -23,5 +23,7 @@ This year we have found interesting places in and around Hamburg where you can d
|
||||||
|
|
||||||
Hackertours Desk: DECT 8687 "TOUR", +49 40 573 0830 8687, Foyer X, next to the white grandfather clock
|
Hackertours Desk: DECT 8687 "TOUR", +49 40 573 0830 8687, Foyer X, next to the white grandfather clock
|
||||||
|
|
||||||
|
![Hamburger Hacker Ausflüge am CCC. CC0 Amzi](hackertours_banner.webp)
|
||||||
|
|
||||||
# News
|
# News
|
||||||
|
|
|
@ -16,14 +16,17 @@ You need help? Contact us!
|
||||||
|
|
||||||
* Via Mail: [ticket@hackertours.hamburg.ccc.de](mailto:ticket@hackertours.hamburg.ccc.de)
|
* Via Mail: [ticket@hackertours.hamburg.ccc.de](mailto:ticket@hackertours.hamburg.ccc.de)
|
||||||
* Via DECT: 8687 "TOUR" or +494057308308687
|
* Via DECT: 8687 "TOUR" or +494057308308687
|
||||||
* On Location: at the Hackertours Desk, foyer X next to the big clock
|
* On Location: at the Hackertours Desk, foyer X next to the white grandpa's clock
|
||||||
|
|
||||||
We will keep you up to date on this website and on Mastodon [@hackertours@chaos.social](https://chaos.social/@hackertours).
|
We will keep you up to date on this website and on Mastodon [@hackertours@chaos.social](https://chaos.social/@hackertours).
|
||||||
|
|
||||||
### Who's doing this?
|
### Who is doing this?
|
||||||
|
|
||||||
A group of people from CCCHH hat worked tirelessly the past few weeks to find interesting tours. We offer these tours as an agent for the respective operator, and provide you with a ticket. However, the tour operators are fully responsible for the tours.
|
A group of people from CCCHH hat worked tirelessly the past few weeks to find interesting tours. We offer these tours as an agent for the respective operator, and provide you with a ticket. However, the tour operators are fully responsible for the tours.
|
||||||
|
|
||||||
|
### Which tours are available?
|
||||||
|
|
||||||
|
**[All tours during 38c3]({{< relref "38c3" >}})** – **[Ticket Shop link](https://tickets.hamburg.ccc.de/hackertours/38c3/)**
|
||||||
|
|
||||||
### Do I need a ticket?
|
### Do I need a ticket?
|
||||||
|
|
||||||
|
@ -33,60 +36,58 @@ Please get your desired **[ticket in the Ticket Shop](https://tickets.hamburg.cc
|
||||||
|
|
||||||
### Where and when do we meet up?
|
### Where and when do we meet up?
|
||||||
|
|
||||||
**All tours start and end** at CCH. **Please arrive on time** at the Hackertours Desk at the announced time, so we have time to check your ticket and have a chance to re-assign leftover spots to people on the waiting list! **If you do not come on time, we will give your ticket to somebody else.**
|
**All tours start and end** at CCH. **Please arrive punctually at the announced time** at the Hackertours Desk, so we have time to check your ticket and have a chance to re-assign leftover spots to people on the waiting list! **If you do not arrive on time, we will give your ticket to somebody else.**
|
||||||
|
|
||||||
Our Hackertours Escorts will organize the tour group to travel to the location together (see below).
|
Our Hackertours Escorts will organize the tour group to travel to the location together (see below).
|
||||||
|
|
||||||
Alternatively, you can make your way to **the location by yourself. In this case please contact us as soon as possible** so we can give the escorts your name. Otherwise, we will assume that you will not take part in the tour, and give your seat to somebody else. Also, you need to have paid your ticket already to meet up at the location of the tour. If you have not done so via bank transfer in advance, then bring the correct amount in cash to the hackertours desk well in advance. You can find the arrival times at the locations in the [tour descriptions]({{< relref "38c3" >}}).
|
At the **published start time we will reassign tickets to people in line at the Hackertours desk**, if seats are available.
|
||||||
|
|
||||||
At the **published start timewe will reassign tickets to people in line at the Hackertours desk**, if seats are available.
|
|
||||||
|
|
||||||
### How do I get to the location of the tour?
|
### How do I get to the location of the tour?
|
||||||
|
|
||||||
Your tour admission price does **not** include a public transport ticket. But don't fret, the Hackertours Escort will help you navigate the public transport jungle of Hamburg! We use public transport to get to all locations, for which you will need a ticket. If you have a Deutschlandticket, or have a (multi) day pass to get to and from CCH, you're golden. For everybody else, we'll organize a ticket purchase at the station, for example by putting together groups of five for group tickets. It can't hurt to have 10 to 15 Euros in coins with you to purchase tickets.
|
Your tour admission price does **not** include a public transport ticket. But do not fret, the Hackertours Escort will help you navigate the public transport jungle of Hamburg! We use public transport to get to all locations, for which you will need a ticket. If you have a Deutschlandticket, or have a (multi) day pass to get to and from CCH, you are golden. For everybody else, we will organize a ticket purchase at the station, for example by putting together groups of five for group tickets. Please make sure to have 10.00 to 15.00 euros in coins with you to purchase the public transport tickets.
|
||||||
|
|
||||||
### I need help reaching the location of the tour
|
### I need help reaching the location of the tour
|
||||||
|
|
||||||
If you have limitations or disabilities that make it harder for you to reach the location of the tour, please contact us as soon as possible at [ticket@hackertours.hamburg.ccc.de](mailto:ticket@hackertours.hamburg.ccc.de), so we can help organize your travel. Most rapid transit stations have elevators, and most busses can take at least one wheelchair, but it doesn't hurt to check with the local transit authority [HVV](https://www.hvv.de/en) to make sure we won't get stuck somewhere.
|
If you have limitations or disabilities that make it harder for you to reach the location of the tour, please contact us as soon as possible at [ticket@hackertours.hamburg.ccc.de](mailto:ticket@hackertours.hamburg.ccc.de), so we can help organize your travel. Most rapid transit stations have elevators, and most busses can take at least one wheelchair, but it does not hurt to check with the local transit authority [HVV](https://www.hvv.de/en) to make sure we will not get stuck somewhere.
|
||||||
|
|
||||||
### Is the tour accessible?
|
### Is the tour accessible?
|
||||||
|
|
||||||
Please check the description of the respective [Tour]({{< relref "38c3" >}}). Unfortunately, many historic places are not really accessible. If you have specific questions, please contact us at [ticket@hackertours.hamburg.ccc.de](mailto:ticket@hackertours.hamburg.ccc.de).
|
Please check the description of the respective [Tour]({{< relref "38c3" >}}). Unfortunately, many historic places are not really accessible. If you have specific questions, please contact us at [ticket@hackertours.hamburg.ccc.de](mailto:ticket@hackertours.hamburg.ccc.de).
|
||||||
|
|
||||||
### I don't speak German. Can I still take part in the tour?
|
### I do not speak German. Can I still take part in the tour?
|
||||||
|
|
||||||
Some of the tours are offered in English, as well. Please check the description of the respective [tour]({{< relref "38c3" >}}). Even if the tour guide will give the tour mainly in German, many participants are willing to help translate on the spot.
|
Some of the tours are offered in English, as well. Please check the description of the respective [tour]({{< relref "38c3" >}}). Even if the tour guide will give the tour mainly in German, many participants are willing to help translate on the spot.
|
||||||
|
|
||||||
### How much is a ticket?
|
### How much is a ticket?
|
||||||
|
|
||||||
Some tours are free, others are only available for a fee. The price is set by the tour organizer. To avoid problems with unpaid tickets, no-shows, etc., CCCHH e.V. takes care of collecting the entrance fee from you via Pretix and then forwards it to the organizer. The costs we incur for bank transfers, bookkeeping and tax consultants will be added to the ticket price and an additional €1 will be charged; this will add up to a total of around €500. If we don't need that much money, we'll invest the surplus in a goodie for the next Hackertours.
|
Some tours are free, others are only available for a fee. The price is set by the tour organizer. To avoid problems with unpaid tickets, no-shows, etc., CCCHH e.V. takes care of collecting the entrance fee from you via Pretix and then forwards it to the organizer. The costs we incur for bank transfers, bookkeeping and tax consultants will be added to the ticket price and an additional € 1.00 will be charged; this will add up to a total of around € 500.00. If we do not need that much money, we will invest the surplus in a goodie for the next Hackertours.
|
||||||
|
|
||||||
### How can I pay?
|
### How can I pay?
|
||||||
|
|
||||||
Some of the tours charge an entrance fee. To make it as easy as possible for everyone, you pay Hackertours when purchasing the ticket, and Hackertours makes sure all participants can start the tour without further delay (like having to wait in line at the ticket counter)
|
Some of the tours charge an entrance fee. To make it as easy as possible for everyone, you pay Hackertours when purchasing the ticket, and Hackertours makes sure all participants can start the tour without further delay (like having to wait in line at the ticket counter)
|
||||||
|
|
||||||
For this to work, you will have to pay your ticket via bank transfer in advance as soon as possible. When you book tickets, the system will show you how many days you have to pay. If you don't pay in time, we will return the tickets to the shop for sale to somebody else.
|
For this to work, you will have to pay your ticket via bank transfer in advance as soon as possible. When you book tickets, the system will show you how many days you have to pay. If you do not pay in time, we will return the tickets to the shop for sale to somebody else.
|
||||||
|
|
||||||
When you purchase your tickets in the [Ticket Shop](https://tickets.hamburg.ccc.de/hackertours/38c3/), you will receive an email with the bank account details and a custom "note to payee" value to identify your purchase. Please follow the instructions in that email. If for some reason you don't have that email, but you do have your code, you can use this information:
|
When you purchase your tickets in the [Ticket Shop](https://tickets.hamburg.ccc.de/hackertours/38c3/), you will receive an email with the bank account details and a custom "note to payee" value to identify your purchase. Please follow the instructions in that email. If, for some reason, you do not have that email, but you do have your code, you can use this information:
|
||||||
* Note to Payee: the purchase code for your ticket
|
* Note to Payee: the purchase code for your ticket
|
||||||
* IBAN: DE69 8306 5408 0105 2955 05
|
* IBAN: DE69 8306 5408 0105 2955 05
|
||||||
* BIC: GENODEF1SLR
|
* BIC: GENODEF1SLR
|
||||||
* Name of Bank: VR-BANK ABG-LAND / SKATBANK
|
* Name of Bank: VR-BANK ABG-LAND / SKATBANK
|
||||||
|
|
||||||
If you can't pay by bank transfer, please contact us, we will see what we can do.
|
If you cannot pay by bank transfer, please contact us. We will see what we can do.
|
||||||
|
|
||||||
### Already fully booked? Can I still come?
|
### Already fully booked? Can I still come?
|
||||||
|
|
||||||
We have **waiting lists** for all tours. Even if your favorite tour is already fully booked, there is still a chance to get a seat via the waiting list. We will re-assign seats to people on the waiting list as they become available, on a first-come, first-served basis.
|
We have **waiting lists** for all tours. Even if your favorite tour is already fully booked, there is still a chance to get a seat via the waiting list. We will re-assign seats to people on the waiting list as they become available, on a first-come, first-served basis. We do this about 24 hours before the tour starts.
|
||||||
|
|
||||||
**The remaining seats will be re-assigned on the spot at the Hackertours desk**. Please stop by the desk right before the tour starts for your chance to snap up one of those tickets.
|
**The remaining seats will be re-assigned on the spot at the Hackertours desk**. Please stop by the desk right before the tour starts for your chance to snap up one of those tickets.
|
||||||
|
|
||||||
### I can't come :-(
|
### I cannot come. :-(
|
||||||
|
|
||||||
**Wen can't cancel and refund paid tickets.** If you cannot take part in a paid tour, please try to find somebody else interested in taking your place. If that's not possible for you, please contact us at [ticket@hackertours.hamburg.ccc.de](mailto:ticket@hackertours.hamburg.ccc.de).
|
**We cannot cancel and refund paid tickets.** If you cannot take part in a paid tour, please try to find somebody else interested in taking your place. If that is not possible for you, please contact us at [ticket@hackertours.hamburg.ccc.de](mailto:ticket@hackertours.hamburg.ccc.de).
|
||||||
|
|
||||||
**Please cancel free-of-charge tickets as soon as possible.** If you know that you won't be bale to attend the tour, please cancel your ticket in the shop as soon as possible, so that others can take your place.
|
**Please cancel free-of-charge tickets as soon as possible.** If you know that you will not be able to attend the tour, please cancel your ticket in the ticket shop as soon as possible, so that others can take your place.
|
||||||
|
|
||||||
### Help, nothing's working!
|
### Help, nothing is working!
|
||||||
|
|
||||||
[See the help topic](#help) at the start of the page!
|
[See the help topic](#help) at the start of the page!
|
||||||
|
|
Loading…
Reference in a new issue